כתבה בערוץ 7 – 16.9.20

קשישים מודאגים: לא לחזור על טעויות הסגר הקודם

יו"ר עמותת דיירי הדיור המוגן: אל תחזרו על טעויות הסגר הקודם, אפשרו שמירת שגרת הקשישים תחת מגבלות 'התו הזהוב'. סגר משפיע נפשית.

לקראת הסגר הצפוי בחגים שיגרה יו"ר עמותת דיירי הדיור המוגן, לאה שץ-סופר, מכתב בהול לשרה מרב כהן, השרה לשוויון חברתי, ובו הפצרה שלא לחזור על טעויות העבר, בהן בין השאר "כרכה הממשלה את כל בני הגיל השלישי בחבילה אחת, התנהלה באופן פטרוניסטי כלפי הקשישים, ולא השכילה לשלבם במוקדי קבלת ההחלטות". בראיון לערוץ 7 סיפרה שץ-סופר על החשש בקרב האוכלוסייה המבוגרת מימי הסגר המתקרבים.

"בעבר סגרו אותנו לבד, אחד אחד בדירות, לא איפשרו תקשורת בין האנשים. רק בשלב מאוחר יותר הבינו כמה זה מזיק, היינו צריכים תמיכה נפשית ועזרה סוציאלית. רק בשלב מאוחר הבינו שזה מה שצריך לעשות", אומרת שץ-סופר.

"צריך להבין שכאשר בית דיור מוגן סגור זה כמו קפסולה וחשוב לאפשר לה לחזור לשגרה מהר ככל הניתן. פעילויות ספורט הן חלק מהבריאות הנפשית, וכך גם לראות אחד את השני. אם לא רואים את המשפחה אז מאחר ואנחנו תחת קורת גג אחת לפחות שיתנו לנו לראות אחד את השני. לא לסגור כל אחד בדירתו".

בדבריה היא מדגישה כי אכן "האידיאלי הוא שיתנו להתרועע כולנו בקהילה במלואה, אבל אם חושבים שזה מסוכן אז לפחות בקבוצות. יש בתים עם אולמות של 100,200 אנשים ויותר, יש בתים עם פארקים או כגינה גדולה אז שלא יגבילו אותנו לקבוצות קטנות של עשרה אנשים. זה לא הגיוני. צריך להשתמש בשכל הישר ולשמור על הבריאות שלנו".

"ברור לנו שבהגבלות של 500 מטר אי אפשר לפגוש את המשפחה אז לפחות שנוכל להמשיך את השגרה", אומרת שץ-סופר ומזכירה כי נקבע כבר תו זהוב שמאפשר לדיירי הדיור המוגן התנהלות בקבוצות גדולות יותר, אך משום מה "לא משתמשים בו, למרות שפרופ' מיימון אישר את ההנחיות ושלח אותן למשרד הבריאות על סמך ההתנסות בגל הקודם. זה נמצא שם כבר חודש ולא קורה שום דבר ופתאום מגיע סגר נוסף".

שץ-סופר מציינת כי פנייתה לשרה כהן אינה מאוחרת מדי. "פנינו מיד כששמענו שיש סגר. מיד במוצאי שבת שלחנו את המכתב. בנוסף, ההצעה שלנו לתו זהוב אושרה כבר לפני למעלה מחודש על ידי פרופ' מיימון והועברה למשרד הבריאות. זה לא שנזכרנו ברגע האחרון".

על הבחירה דווקא בשרה כהן ככתובת למכתב אומרת שץ-סופר: "אני מאוד מכבדת את השרה מרב כהן כי היא עומדת לצד הקשישים. אנחנו בראש מעייניה. אני מכבדת את שר העבודה והרווחה, איציק שמולי, אבל באחרונה הוא עוסק בעיקר בענייני עבודה ולא כל כך מתפנה לעניינים שלנו. הוא אדם נחמד מאוד עם לב גדול אבל לא ראיתי שהוא מתפנה אלינו בעוד השרה כהן מקיימת זומים בנושא ופועלת למען בתי האבות והדיור המוגן. לכן פניתי אליה. פניתי גם לח"כ יפעת שאשא ביטון כיו"ר ועדת הקורונה, העיקר שמישהו יזיז את הנושא.".