פרוטוקול האסיפה הכללית החצי שנתית 3.7.14

קטגוריה: החלטות עמותה

תאריך פרסום: 3.7.14


פרוטוקול מהאסיפה הכללית השנתיות של עמותת דיירי הדיור המוגן בישראל אשר התקיימה ביום חמישי, 3 ביולי 2014 בבית "גיל פז" בכפר סבא

 

השתתפו חברי הנהלה: צבי אלדרוטי-יו"ר הנהלת העמותה, לאה שץ-סופר, רבקה גן-אלרון, גיורא עמיר, צבי מטוס, יואל אמיר, דינה עברון

נעדר: מורי סיון-חו"ל

 

נציגי הבתים שהשתתפו:

אחוזת בית                                            ורה סלומונס

אחוזת נווה חוף                                     לב אבות

אחוזת בית הכרם                                  מגדלי אלישע

אחוזת פולג                                           מגדלי הים התיכון-בת-ים

אחוזת ראשונים                                     מגדלי הים התיכון-כפר סבא

אחוזת צהלה                                         מגדלי הים התיכון-נורדיה

בית אילדן                                             מגדלי הים התיכון-צומת סביון

בית בכפר-גדרה                                    נווה אפעל-משען-רמת גן

בית בכפר-ביתן אהרון                            הבית בגן-משען גבעתיים

בית בכפר הדרים                                   נאות אפקה-משען-ת"א

בית בכפר-כינרת                                   פיכמן – משען – ת"א

בית בכפר-כפר סבא                              נוף המושבה

בית פרוטיאה-הרצליה                            עד 120- הוד השרון

בית בלב-ת"א                                        עד 120- רמת החיל

בית גיל פז                                            עד 120-ראשל"צ

גני שרונים                                             פרוטיאה בהר-שורש

דור טבעון                                              פרוטיאה בכפר-תל מונד

הבית ברמה"ש                                      שבעת הכוכבים

 

נעדרו: בית טובי העיר – גן בעיר – בית ברודצקי – נופי השרון – פאלאס – רמת תמיר

 

נכחו חברי ועדת הביקורת: אברהם רוזנשטרייך-יו"ר

נעדר: צבי עגנון

 

מוזמנים: גב' ג'ולי עוז-ממונה עלה דיור המוגן במשרד הרווחה, עו"ד זאב וייס ועו"ד דנה מליחי-חקמון ממשרד וייס פורת ושות'

עפר בק-רו"ח, זכריה רייך ממשרד פרילוג, שמואל אלגרבלי ממשרד אלגרבלי

 

א. בחירת יו"ר האסיפה ומזכירה: צבי אלדרוטי פותח את הישיבה ומציע את לאה שץ-סופר כיו"ר האסיפה ואת רות גורלי כמזכירת האסיפה.  המינויים אושרו פה אחד.

 

לאה: סדר היום לאסיפה הוא עמוס ואנו אמורים לאשר את דו"ח הפעילות והדוחות הכספיים של שנת 2013, לקיים בחירות (פעם בשנתיים עפ"י התקנון) להנהלת העמותה, הפעם לשני חברי הנהלה חדשים, ולקיים דיון והצבעה בנושא: העלאת דמי חבר לעמותה .

מר jברקן מברך את באי האסיפה ומודה ששבים כל שנה. האינטרסים לא תמיד שווים אך צמצום הפערים הוא חשוב מאוד.  מברך את חברי ההנהלה ואת גב' ג'ולי עוז.  מציין את הרמה הגבוהה של השירותים החדשים, חדר משחקים ולילדים/נינים ומאחל יום דיונים פורה.

 

ג. צבי אלדרוטי-יו"ר הנהלת העמותה – דיווח על פעילות העמותה:

 

לבאי האסיפה, בוקר טוב,

 

בראשית דברי אני רוצה לקדם ולברך בחום את ג'ולי עוז, הממונה על חוק הדיור המוגן מטעם משרד הרווחה, אשר בימים אלה מתחילה לפעול במלוא המרץ למילוי תפקידה.  אנו מצפים לשמוע ממנה על משמעות תפקידה במסגרת החוק, וכיצד יש בכוונתה לסייע לדיירים והוועדים במסגרת תפקידה.

 

חלפה שנה וחצי מאז כניסת חוק הדיור המוגן לתוקף חלקי, ב- 6.2.12 (בתוקף מלא על כל סעיפיו יכנס החוק ב-2.6.2015). התקופה שחלפה האירה לנו כמה תחומים:

 

ראשית – נוצר מצב שכל מי שעוסק בדיור מוגן, החל מהבעלים, יורי"ם של החברות ומנכלים ועד לאחרון העובדים, חייב להתחשב בנאמר ב-58 סעיפי החוק, כי מסגרת החוק מטילה גם אחריות אישית על העושים במלאכה – הבעלים ומנהליהם.

 

שנית – החוק גורם לאי נחת בקרב הבעלים ומנהליהם משום שאין הם יכולים להמשיך לפעול בבתים ככל העולה על רוחם ובהתחשבות מינימאלית, כפי שפעלו חלקם בעבר, החל מצורת התנהגות לא הולמת כלפי הדיירים וכלה בחיובים שרירותיים של כספים.  על כל מעשה חריג, תהיה מעתה תגובה, הן של הוועד והן של העמותה.

 

שלישית: סעיף 35 לחוק, מעניק לוועד הדיירים שנבחר על ידם ולו הסמכות והתקוף כמפורש בחוק, עובדה שלא הייתה קיימת קודם לכן. סמכות, מעמד משפטי ותוקף כפי שלא היו קיימים קודם לזאת. אל יהיה הדבר קל בעיניכם, טיב השרות לדייר מעתה יהיה תלוי בעוצמתו ובתפקודו של כל וועד האמון על שמירת זכויות הדיירים במקום.

                                       

המצב כמתואר, גורם בכמה בתים למתח לא קל בין הדיירים, הוועדים והעמותה מצד אחד לבין הנהלות הבתים מצד שני.  לדעתי מצב זה ימשך בעוצמות שונות כ-3 שנים עד שהצדדים ילמדו לחיות עם מילוי סעיפי החוק.

 

לחלק מהנהלות הבתים טענות קשות נגד העמותה, הן מוחות על ריבוי התביעות המשפטיות נגדם.  אנו חוזרים ומסבירים להם שאין אנו ממציאים את הנושאים לתביעות והן עולות מהשטח.  באם לא תהיה סיבה לא יהיה משפט (סקירה של דנה).

 

  • דוגמא בולטת היא החלטת הנהלת העמותה לתבוע 4 בתים (רשתות כדגם), בתביעה  ייצוגית על כי אינם מכירים בפסיקת בית הדין לחוזים אחידים בנושא התשלום עבור המטפל האישי וזאת לאחר שהפסיקה אמרה במפורש כי באין אזכור של תשלום בנושא זה בהסכם, אין לשלם עבור המטפל האישי ואילו בחיוב דיירים עבור שרות המטפל, יש לגבות סכום סביר.  לאור זאת, הזמינה  העמותה חוות דעת אצל כלכלן בכיר, יגאל גל.  הוא ניתח את כל המרכיבים שהם עצמם הגישו בכתבי ההגנה שלה וקבע את מרווח החיוב הסביר שהוא – בין 210 ל-369 ₪ לחודש. אנו העברנו את חוות הדעת לכל ראשי הוועדים, עוד באסיפה בינואר בתחילת שנה זו, כדי שיכנסו בהקדם לדיונים עם הנהלות הבתים על התשלום הסביר.  יש וועדים שעשו זאת והגיעו להסכמות עם הבית וישנם וועדים אשר התעלמו מחוות הדעת ולא פעלו כלל להסדיר הנושא וחבל מאוד, כי המדובר לפי הערכתנו בכ-500 דיירים אשר להם מטפל אישי.  הסכומים המשולמים הם גדולים מאוד ומכבידים על הדיירים דווקא בתקופה של הוצאות כבדות בשל מצבם הסיעודי.  הסכומים הנגבים הידועים לנו נעים בין 500 ל-1400 ₪ ובמקרים שאין סכום נקוב בהסכם (וכי אין הם רשאים לגבות תשלום  על פי הפסיקה), בא הבית ומחתים את הדייר במצוקתו על תוספת להסכם בסך 1000 ₪ לחודש.  כעת אמרו לי אתם, האין זו עילה מתאימה לתביעה ייצוגית ?  כתוספת לנאמר אציין כי בית בלב, ערערו לעליון על הפסיקה.

 

  • אנו ממתינים לפסיקה בעניין העלאת דמי אחזקה מעבר למדד.  להזכירכם כי בקשתנו היא למנות בודק אובייקטיבי לעניין בדיקת עלויות התפעול ושהבדיקה תעשה בשקיפות מול וועד הדיירים.  על כך דנה תפרט.

 

  • יש לנו פרשה מתמשכת הנוגעת לבתים רבים, בעניין רישום הערת אזהרה, כאשר התביעה נערכת מול רשת מגדלי התיכון התיכון.  גם על כך דנה תסביר.

 

  • אנו מתמודדים מול הפסיקה שניתנה נגד דייר 7 הכוכבים בהרצליה בנושא חיוב במע"מ על ריבית רעיונית וירטואלית, שנצברה מרווחי כספי הפיקדון שבידי הבעלים.  אנו חוששים על גריפת הנושא לבתים אחרים.  דנה תסביר.

נושא הארנונה.מפליא עד כמה שהוא צריך להיות פשוט וברור, כי יש לו חקיקה מאד בהירה, (צווי המיסים של כל רשות מוניציפאלית). אצל 20 בתים הוא מסובך ולא ברור.  הוא מסובך מטעמים שונים – הסכם סמוי בין הרשות המקומית להנהלות

הבתים, אי בהירות לגבי חיוב ותשלום בגין שטחים ציבוריים המשמשים את הדיירים, אי בהירות לגבי שטחים מושכרים לזכיינים, אי בהירות לגבי החזרי הנחות לדיירים המגיעות להם כזכאים על פי חוק, ועוד.  מתוך 20 בתים איתרנו 11-10 מקומות החמורים יותר המצדיקים טיפול.  רצינו לתבוע א הבתים הסוררים אולם לא היו לנו 150,000 ₪.  על כך נדבר בדיון בסעיף העלאת דמי החבר במהלך האסיפה.

 

ומה הפעילות השוטפת של העמותה ?

 

  • עיסוק בתיקון סעיף 27 לחוק, הבא להבטיח את פיקדונות הדיירים במצב שהבית הופך להיות חדל פירעון.  זאת פעילות ענפה וארוכה המקיפה את הכנסת, משרד המשפטים, משרד הרווחה, כלכלנית בכירת עובדת מדינה ונציגי העמותה.  על פעילות זו ומשמעות תיקון הסעיף עבורנו, יפרט גיורא עמיר.  אבקש  אותו להתייחס גם לשאלה העולה מדי פעם באשר לחיוב מע"מ על מרכיבי שכר הדירה והסיכוי לשנות פסיקת המחוזי שנתן פסיקה בנושא.

 

  • השתתפות פעילה בוועדת תקנות של שרד הרווחה, בראשות ג'ולי עוז ועו"ד נועם פאליק, היועמ"מ של משרד הרווחה.  התקנות שיש להתקין על פי החוק ובחתימת שר הרווחה, הם נספח של החוק ומאוד חשובות לנו משום שהן מסדירות את כללי "עשה ואל תעשה" ובהתנהגות של הבתים.  עד היום הוועדה סיכמה את מפרטי  הדירות, מסמך גילוי (חשוב לדיירים החדשים), כישורי העובדים וכעת עוסקים בתקנון וועדי הדיירים, מסמך הבא להסדיר את מעמד הוועד וסידורי הבחירות לוועד וועדת הביקורת.

 

  • צרוף בתים חדשים לעמותה, היא מנשימת אפנו.  היינו רוצים שכל בתי הדיור המוגן, יהיו חברי העמותה, כ-11000 דיירים.  על גיוס הבתים ממשען מנצחים: דינה עברון, יואל אמיר ולאה שץ-סופר ואנו מברכים אותם על כך:

 

בית ברודצקי ברמת אביב עם                  180 דיירים

הבית בגן בגבעתיים עם                          280 דיירים

נאות אפקה עם                                      200 דיירים

פיכמן ברמת אביב עם                            300 דיירים

                                                                      _______

                      סה"כ                              960 דיירים

 

בדרך לצרוף עוד – משען באר שבע, חיפה, וירושלים.  עם צירופם נגיע ל-45 בתים שבתוכם כ-9000 דיירים.

 

ד.       אנו משקיעים מאמצים בנוגע להפיכת המרפאות לפעילות יותר עבור חברי הקופות.  היו מגיעים עם שרותי בריאות כללית אשר בקופתה חברים 60% מדיירים הבתים. 
כוונתנו שהקופה תתקין בכל המרפאות תוכנת קליקס משופרת למרפאות, כך שהרופא יוכל בלחיצת כפתור, לקבל את כל הנתונים הבריאותיים של הפציינט וכן צילום של כל הבדיקות שנערכו במכוני חוץ ובתי חולים.  העברנו לכולכם בכתב את תהליך המגעים עם הקופה ועל הוועדים לפנות ישירות למנהלי המחוזות בקופה ולשתף את הנהלת הבית בפנייה זו, משום שעליה מוטלת עלות ההתקנה, (כ-800 ₪ ותשלום חודשי של כמה עשרות ₪). לגבי דיירים בקופות האחרות, העמותה תיצור עמם קשר, אבל הטיפול בכל מקום מוטל על הוועדים משום שאין לעמותה כל אפשרות לעסוק ב-42 בתים. אתם תקבלו היום מיואל אמיר הצעה להקים חדרי החלמה בבתים שאין להם מוסד החלמה ובאילו תנאים.

 

ה.       טיפול בקידום התיקון לחוק החוזים האחידים. מתברר שהפסיקות  של בתי דין לחוזים אחידים אינם ברי אכיפה. מוזר אבל עובדה.  זה מסביר את חוסר התייחסות הבתים לפסיקה בנושא  התשלומים עבור המטפל האישי.  נפגשתי אישית עם ח"כ רותם, יו"ר וועד החוקה של הכנסת, כדי לקדם תיקון זה שהוגש כבר ע"י משרד המשפטים.  הוא הבטיח במנוד ראש לזרז את תהליך האישור.

 

ו.        מתקיימים מגעים לקיום שיחות בינינו לבין נציגי א.ב.א. המגמה להוריד מתחים שאינם מועילים לאף צד.  נקווה שמגעים אלה יישאו פרי.

 

ז.       קשר וסיוע לדיירים:

 

אנו המשכנו את ההסדר עם משרד וייס-פורת לייעול מתן השירותים לוועדים, המקנה:

  1. פגישת ייעוץ אחת לשנה, (ללא תמורה) עם הוועדים. 2. הכנת מכתב אחד לשנה, ללא תמורה, לכל וועד שביקש זאת. 3. שיחות טלפוניות לייעוץ ודיווח עם וועדים.

 

אנו ממשיכים לטפח את אתר האינטרנט של העמותה, המכיל מידע רב הן לדיירים וותיקים והן לחדשים.  אני מבקשכם לדרבן את הדיירים לגלוש באתר.

 

האתר הטלפוני ממשיך לתת מענה ועצה לפונים אליו, פרטים אצל רותי.

                                                                     

הפצת פרוטוקולים ודפי המידע.  אנו הנהגנו מדיניות של שקיפות בכל מעשינו בהנהלה מתוך הכרה שהעמותה אינה רכושם הפרטי של חברי ההנהלה. (זאת הסיבה שחברי וועדת הביקורת מוזמנים להשתתף בכל ישיבות ההנהלה). חשוב לנו לקבל תגובות לנאמר ולמוחלט בהנהלה.  אני מבקשים מכם שוב, לדאוג להפצת החומרים המתפרסמים על ידינו ולהפיצם לדיירים בכל דרך שתמצאו לנכון. 

                                                                     

אולי אז יפסיקו חברים לשאול – מה העמותה עושה בכלל ? חברי ההנהלה ימשיכו להופיע בבתים על פי בקשת הוועדים.

 

אני מבקש להזכירכם שכל חברי ההנהלה, וועדת הביקורת, עוסקים בהתנדבות במילוי תפקידיהם.  אבל תודה מיוחד אני חב למזכירתנו רותי ולגזברית פלי על עבודתן בהתנדבות, הנעשית בחרדת קודש ממש.

 

סקירתי נסתיימה ואני מאחל בחירות הוגנות לשני חברי ההנהלה מתוך ששה מועמדים. השרביט יועבר אחר כך ליואל אמיר, יו"ר וועדת הבחירות לניהול הבחירות.

 

תודה לכולכם על ההקשבה.

 

דגב' ג'ולי עוז – הממונה על הדיור המוגן – משרד הרווחה:

 

 דברי פתיחה ברכות לאסיפה הכללית השנתית של עמותת דייריי הדיור המוגן,

 

בוקר טוב ושלום לכולם,  אני מאד שמחה להיות כאן ומודה לכם על ההזמנה והזכות לברך את העמותה כולה, את חברי ההנהלה היקרים ואת דיירי הדיור המוגן על קיומה של העמותה, על עיסוקיה החשובים ועל הצלחותיה, ולהודות לעוסקים במלאכה היומיומית וכל זאת בהתנדבות.

אני שמחה לספר לכם על שותפות פורייה בינינו מאז שנכנסתי לתפקיד בספטמבר 2013.  חוק הדיור המוגן ייכנס לתוקפו המלא ביוני 2015, ואנו  במשרד הרווחה נערכים לבצעו.  כרגע אנו שוקדים על כתיבת תקנות לחוק ואח"כ נעבוד על בניית כלי פיקוח לא לפני שנעצב את מהות הפיקוח והאופן בו יתבצע.

 

חשבתי שהדרך הנכונה ביותר בשבילי  להתחיל את המשימה היא דרך החוויה האישית והמפגשים האישיים, לכן מזה כ-10 חדשים אני מסתובבות ברחבי הארץ וערכתי ביקורים בכ-50 בתי דיור מוגן (מב"ש עד נהריה), נפגשתי עם בעלים, יזמים, מנהלים, דיירים, ועדים, עובדים במקצעות השונים וגיליתי: מגוון רב של בתים, של מנהלים, של דיירים ושל זקנים. הכרתי הבדלים בהשקפה, בתפיסות עולם, באורח החיים/הדרישות, פגשתי בטוב שבדיור

המוגן: שימת הדגש על איכות החיים התורם לאריכות החיים, ונפגשתי גם בדברים שפחות נעים לדבר עליהם: מגורים לא לכל כיס, פגשתי בבדיקות ובקושי לראות יומיום את החברים מדרדרים תפקודית או הולכים לעולמם.

 

פגשתי בהתמודדות של דיירים עם הזדקנות הבית בכלל ושל עצמם בפרט.  התמודדות עם צרכים משתנים, עם מעברים וכמובן עם משברים, אובדן ואבל.  עמותת הדיירים מהווה

דוגמא חיה, גם לצעירים, שלא צריך לוותר בשום גיל על זכויותיך !! אתם יוצקים תוכן עשיר

לתקופת חיים שקיבלנו במתנה.

 

לוועדי הדירים בבתים יש תפקיד חשבו מאוד בייצוג הדיירים, בתיווך ובפתרון בעיות בכלל ועם הנהלות הבתים בפרט.  אני ממליצה מעומק ליבי לפתור את הקונפליקטים בתוך הבתים תוך הבנה שהאינטרס משותף ופתרון הסכמה שווה יותר וחוסך לכולכם-מנהלים ודיירים אנרגיות, שיופנו לדברים החשובים באמת. אני עומדת תמיד לרשותכם ואעשה ככל שביכולתי לסייע במסגרת סמכויותיי ע"פ החוק כאשר האחריות המקצועית של מנחה אותי. 

 

אני מבקשת לדעת מה קורה אצלכם: על אירועים חריגים כמו גם על אירועים שמחים – כי אני לומדת מכם המון המון, גם אם פתרתם את הקשיים בעצמכם.

 

לתחושתי, יש שיתוף פעולה מלא עם חברי העמותה בשולחנות עגולים, בכתיבת התקנות ואני מזמינה אתכם לדיאלוג מתמשך איתי כרגולטור וכנציגת השלטון ליישום החוק.  לא תמיד נסכים אבל נמשיך לנהל שיח שקול, ענייני, מקצועי ותרבותי, שיח הדדי מכבד.

 

יחסים בין אנשים לעולם יהי מורכבים, במיוחד כשנתונים/אינטרסים נוספים נכנסים לתמונה למשל כסף.  השפה שהוכיחה את עצמה בקונפליקטים ובניהול משא ומתן היא שפת הגישור.  שפה זו מדברת בלשון עתיד, ויש בה פחות מקום לעבר, לדעתי היא מתאימה במיוחד לדיור המוגן לאור המשכיות היחסים בין מנהלים ודיירים, דיירים ודיירים, עובדים ודיירים, דיירים ובני משפחה ועוד. שפה זו מאפשר הידברות ישירה, מתייחסת לרצון שני הצדדים להגיע להסכמה ומתמקדת בעתיד, וזאת ע"י סיוע של גורם ניטראלי להשיג הסכם בעניין שבו לצדדים יש אינטרס משותף יחד עם חילוקי הדעות.

 

תהליך הגישור מאפשר לשני צדדים, יהיו אשר יהיו, לרכוש כלים להמשך שיתוף פעולה ביניהם בעתיד ומהווה במה לפתרון קונפליקטים נוספים לכשיהיו, ויהיו.  השפה הזו מאפשר לנו להיות "חכמים ולא רק צודקים", ולכם ביחד יש את כל חוכמת החיים האפשרית.

אני יכולה להבטיח לכם לעשות כל מאמץ והשתדלות לבנות גשר מעל המים הסוערים שישנם היום, כדי שיהיה לכולנו עתיד טוב יותר, וזה יתאפשר רק אם ימשיכו להיות לי שותפים לדרך עם רצון והתכוונות אמיתית להסתכל קדימה ולא אחורה.

 

מאחלת לכולכם הרבה עשייה בריאותי והמון כוח!!.

                                                                     

גיורא עמיר

 

ניסוח התקנות הוא מהדברים החשובים ביותר בגיבוש החוק, מאחר ובחוק הדברים נוסחו באופן כללי. לתקנות תוכן מעשי לא פשוט בהתחשב בעובדה כי היחסים בין בעלי הבתים והדיירים מתנהלים תוך חוסר שוויון מוחלט. בעלי הבתים מבינים בי למרבית הדיירים הבית הוא התחנה האחרונה ועזיבתו היא אפשרות (מלבד פטירה) שלמעשה אינה קיימת. הם מנצלים עובדה זו. מגיעים הדברים עד כדי כך שהתקשורת בין בעלי הבית לבין ועד הדיירים אינה קיימת ואנו מציעים להכניס לתקנות חובת קיום מפגשים באופן קבוע וחובת האזנה לדרישות הדיירים. על בעלי הבית להביא בחשבון כי ציבור הדיירים מורכב מאנשים שכבר עשו בחייהם דברים רבים, הקימו משפחה, בנו עסקים אחרת לא היו יכולים להרשות לעצמם דיור מוגן. בעלי הבית לא מביאים בחשבון את איכות ציבור הדיירים שלהם.

סעיף 27 המטפל בהבטחת ביטחון הפיקדון שבידי הבתים, עדיין לא הגיע לניסוח מספק. ההבנה שהושגה בינינו לבין בעלי הבתים אינה מספקת את משרד המשפטים שבידו נימוקים לכך. ההגנה הקבועה  בחוק אינה ישימה מה גם שבאופן בלתי סביר לחלוטין עלויות הבטוחות מוטלות בשיעור של 80% על הדייר ואילו על הבית  ב-20% בלבד, שעה שהוא משתמש בכסף ללא כל הגבלה למטרותיו.

 

אסביר בקצרה את עניין המע"מ. שכר דירה שללא ספק מהווה חלק ניכר של דמי האחזקה, פטור ממע"מ בתנאי שתקופת השכירות אינה עולה על 25 שנים. ההסכמים שלנו עם בעלי הבית אינם מוגבלים בזמן וזכותנו לדיור בבית – אינה נקובה בתקופה אלא היא לאורך ימים. זהו הנימוק שעליו לא הצלחנו להתגבר בבית המשפט. היה ניסיון יפה שלא הצליח.

אנחנו ממשיכים בהכנת התקנות בעזרת יועצינו. אני מצפה כי בעוד 11 חודש כאשר החוק ייכנס לתוקפו במלואו, נראה את ג'ולי עוז בכתפיים שמוטות מרוב כובד נטל האחריות המוטל עליה להכריע בכל הבעיות. לדוגמה: סעיף 25 בחוק אוסר על בעלי הבית להקטין שטחים ציבוריים ולשנות את אופיים.

השכרה לגורמים חיצוניים כגון מינויים בבריכה ובחדר כושר מהווה לדעתי צמצום שטחים ציבוריים וכאשר הדבר נעשה באופן בלתי סביר (כמות המינויים וכ') צריכה הממונה להכריע.

 

ה. מינוי וועדת קלפי – 3 חברים שאחד מהם ישמש כיו"ר

יואל: לפי התקנון צרכים לבחור וועדת קלפי בנוהל הבחירות הקיים.  על מנת לחסוך זמן אנו מציעים 3 נציגי בתים שאין להם מועמדים להנהלה או לוועדת הביקורת.  אנו מציעים:

יגאל שפירא מבית בכפר-כנרת – יו"ר, מיקי בלומברג מאחוזת בית הכרם וברוך הרשברג מבית אילדן. 

 

הצבעה: מינוי הוועדה אושר פה אחד ללא מתנגדים וללא נמנעים.

חברי וועדת הקלפי מתבקשים לצאת בלוית יואל אמיר כדי לקבל את החומר להליך הבחירות.  הבחירות יתקיימו בין 12:00 ל-12:30.

                                                                     

לוועדת הביקורת לא יתקיימו בחירות מאחר ונרשם רק מועמד אחד ולא היו מועמדים נוספים.  אי לכך גב' לאה שץ-סופר נבחרה כחברה מן המניין בוועדת הביקורת.

הבחירות נערכו כנדרש.

 

יו"ר וועדת הקלפי – יגאל שפירא מסר את תוצאות הבחירות כדלקמן:

 

מספר פתקי בוחרים:  33 – 2 פתקים פסולים – פתקים תקינים: 31

 

שלמה כוכבי            20 קולות

עמיחי בן דרור         14 קולות

שושנה ריבנפלד       11 קולות

צבי אמיד                 8  קולות

יריב קרומר             6  קולות

אהרון רנרט             2  קולות

 

הנהלת העמותה מודה לוועדת הבחירות ולוועדת הקלפי על עבודתם נאמנה, שני חברים חדשים מצטרפים להנהלה: מר שלמה כוכבי ומר עמיחי בן דרור.

 

ו. דיווח על נושאים משפטיים – עו"ד דנה מליחי-חקמון

 

 העלאת דמי האחזקה מעבר למדד בשיעור קבוע:

– העמותה החליטה עוד בשנים עברו לטפל בבעיה של העלאות דמי אחזקה מעבר למדד ללא בקרה.

העמותה מכירה באפשרות של הבתים להעלאות את דמי האחזקה מעבר למדד, אך שההעלאות יהיו רק כאלו שאינן בשליטת הבית (כגון שינוי בתעריפי חשמל ומים) , ויבדקו על ידי גורם אובייקטיבי או על ידי שני רואי חשבון אחד של הדיירים ואחד של הבית.

– נזכיר שבשנת 2008 חלק מבתי הדיור המוגן חתמו עם העמותה על הסדר גישור לפיו גורם אובייקטיבי יקבע אם יש הצדקה להעלאה ואת גובהה.

– בנוסף, בחודש יוני 2011, זכו 113 דיירי אחוזת פולג בערעור שהגשנו עבורם, בסיוע העמותה, באותו עניין ובית המשפט המחוזי קבע שם לראשונה, כי גם העלאת דמי אחזקה בשיעור קבוע הוא מקפח ועושק והמנגנון הנכון לבדיקה הוא המנגנון האובייקטיבי.

– לאחר מכן חוקק (גם כן ביוזמת ופעילות ענפה של העמותה)  ונכנס לתוקף בדצמבר 2012 חוק הדיור המוגן ובו סעיף 26 (א)(2) הקובע, כי בית דיור מוגן לא יכול לעלות את דמי האחזקה באחוז קבוע אלא לפי עלויות התפעול של הבית ולא יותר מהתקרה הקבועה בהסכם.

– העמותה קוראת את פסק הדין יחד עם החוק ודורשת, כי כל העלאה מעתה חייבת להיעשות רק על ידי גורם אובייקטיבי ושינוי בעלויות התפעול שאינן בשליטת הבית.

– לכן ביוני 2012 נשלחו לבתי הדיור המוגן שיש בהסכמים שלהם אפשרות העלאה באחוז קבוע מכתב דרישה לשנות זאת. מאחר והם לא הסכימו, העמותה נאלצה להגיש בינואר 2013 ( 2.1.2013 ) תביעה בעניין נגד 25 בתי דיור מוגן בהם לא קיים מנגנון אובייקטיבי בחוזה. כל הצדדים הגישו את הסיכומים שלהם ( עמותה 1.12.2013 בתים 1.1.2014 ) ואנו ממתינים בימים אלו ממש לפסק דין. בזמן זה שלושה בתים נוספים חתמו על הסכם עם העמותה לבדיקה אובייקטיבית ונמחקו מהתביעה: בית טובי העיר, גני שרונים ונוף המושבה. אנו מברכים על כל שיתוף פעולה והסכמים מאוזנים ששומרים על הזכויות של שני הצדדים.

 

הערות אזהרה: הערת האזהרה נרשמת מכוח סעיף 126 לחוק המקרקעין. חשיבות וכוחה של הערת האזהרה: 1) להזהיר ולהודיע, לכל מי שמתעניין במקרקעין שלגביהם רשומה הערת אזהרה, כי קיימת התחייבות מצד בעלי המקרקעין לעשות בהם עסקה או להימנע מלעשות בהם עסקה, באמצעות עיון בפנקסים הפתוחים לציבור, נסח טאבו. 2) למנוע מבעל המקרקעין, לעשות עסקה סותרת עם מישהו אחר באותם המקרקעין, ללא הסכמת בעל הערת האזהרה.

– הערת האזהרה מגנה על זכות המגורים של הדייר (שזכתה להיכתב גם בחוק הדיור המוגן) ובעקיפין על זכותו וזכות יורשיו לקבלת יתרת הפיקדון בסיום ההסכם, מאחר וההערה מונעת רישום משכנתא נוספת על ידי בעל  המקרקעין (פס"ד מגדלי אלישע). זכות דיירי הדיור המוגן לרשום הערת אזהרה וחשיבותה הוכרו על ידי הממונה הארצית על כל לשכות רישום המקרקעין ועל ידי בתי המשפט בישראל.

 

– על פי מנגנון משותף שניסחנו ואותו מקדמת העמותה וועדי דיירים בבתים שונים בארץ, ההערה תמחק רק לאחר שעורך דין מטעם הדייר יקבל מסמכים מהבית שההסכם הסתיים, כלומר הדייר עזב את הבית וקיבל (הוא או יורשיו) את יתרת הפיקדון.

– בעניין זה ובעניין  אפשרות רישום משכנתא לאחר הערת אזהרה וביצוע עסקאות בקרקע הוגשה תביעת דיירים בסיוע העמותה נגד מגדלי הים התיכון נורדיה. דיון הוכחות התקיים כבר (ביום 18.11.2013), צפויים להגיש סיכומים, לאחר מכן יינתן פסק  דין ולא יתקיימו דיונים נוספים.

 

סוגיית העסקת והלנת מטפל אישי:

-בחודש מאי 2013 ניתן פסק דין בתביעה שהגישה העמותה (בשנת 2011) נגד 39 בתי דיור מוגן אשר בחוזים שלהם היה קיים סעיף בעייתי בעניין המטפל האישי. בית הדין לחוזים אחידים קבע:

  • דייר רשאי להעסיק ולהלין מטפל אישי ללא הגבלות או התניות לא סבירות מצד הבית (כל הבתים חתמו עם העמותה על הסכם גישור לגבי חלק זה).
  • דייר לא יהיה חייב בתשלום כלשהו בגין הלנת מטפל אישי, שאינו מופיע במפורש בחוזה שלו.
  • אף אם נקבע סכום הרי שדייר רשאי לתקוף את גובהו בטענה שאינו סביר.
  • הטענה לקיפוח נדחתה רק לגבי דיירים שהתחייבו במפורש  בחוזיהם (שנערכו על ידי הבתים מראש) לשלם סכום נקוב בעבור הלנת מטפל ולא הוכח שאינו סביר.

– למרות קביעה זו חלק מהבתים ממשיכים לחייב דיירים בסכומים שלא נכתבו מראש בחוזה. רשת בית בלב הגישה ערעור בעניין לבית המשפט העליון. בית בלב (1.4.2014) והעמותה באמצעותנו (1.6.2014) הגישו סיכומי טענות. דיון בבית המשפט העליון נקבע ליום 3.11.2014 (בשעה 11:30).

– באסיפה הקודמת העמותה הציגה באמצעות כלכלן רו"ח, יגאל גל, ששכרה חוות דעת לפיה הסכום הסביר שיש לגבות בגין הלנת מטפל אישי אם בכלל נע בין 108 ל- 369 ₪ כולל מע"מ לחודש (תלוי בשירותים שניתנים ואם חשמל ומים כלולים בדמי האחזקה). בתים מסוימים גובים עדיין סכומים מופרזים בניגוד לחוות הדעת. העמותה החליטה להמשיך ולסייע לדיירים בבתים הללו ולהגיש תביעה ייצוגית לאחר בדיקת ישימותה.

 

סעיף  35 – לראשונה, מתן הכרה ומעמד לוועד הדיירים כמייצגים את הדיירים:

סעיף 35 לחוק הדיור המוגן, העניק מעמד מיוחד לנציגות הדיירים, ועד הדיירים בבתי הדיור המוגן – נציגות, שתהיה שלוח של הדיירים בכל הנוגע לענייניהם המשותפים בקשר לבית הדיור המוגן וכן תהיה מוסמכת לייצג את הדיירים בכל הנוגע לעניינים אלה לפני בעל רישיון ההפעלה, רשויות המדינה, רשויות מקומיות או גופים אחרים. יש להבהיר, שעל פי החוק הועד אינו רשאי להתקשר בהסכמים או להיות צד בהליך משפטי בשם הדיירים.

 

אנו ממליצים שלפני קבלת החלטות מהותיות, הועד יפנה להתייעצות עם נציג מהנהלת העמותה או איתנו אם העניין משפטי.

                                         

חשיבותה של העמותה:

הנושאים שנסקרו לעיל מצביעים על חשיבותה המכרעת של העמותה להגנה וקידום זכויות הדיירים.

בשנים שחלפו מאז הקמתה הצליחה העמותה למתג עצמה כארגון ראשון במעלה להשגת האיזון הנחוץ שבין כפות המאזניים המייצגים מצד אחד את הדיירם  ומן הצד השני את בעלי הדיור המוגן.

העמותה הפכה להיות חלק ממגמה כללית של תנועות המחאה החברתית של השנים האחרונות שדרשו למצב את הצרכן במרכז. העמותה הפכה להיות תנועת המחאה של המבוגרים והמנוסים לצד תנועת המחאה של הצעירים. אלה ואלה מילאו וממלאים תפקיד חשוב לא רק בהגנה על זכויותיהם אלא גם בשינוי פני החברה הישראלית לחברה מתחשבת ומוסרית יותר.

קולה של העמותה נשמע בימים אלו בקשב רב במוסדות השלטון  ואצל בעלי בתי הדיור המוגן והארגונים המייצגים אותם. לא לחינם הצליחה העמותה להניע חקיקת חוק מיוחד העוסק ומגן על דיירי הדיור המוגן. זוהי תוצאה של עבודה קשה ומתמשכת של העמותה שחברי הנהלתה, הפועלים בהתנדבות, מתחלפים באופן מתמשך, ונבחרים מתוך עשרות הבתים בהם מתגוררים דיירי הדיור המוגן, חברי העמותה.

 

ז. מוסדות החלמה בבתי הדיור המוגן – יואל אמיר

נושא ההחלמה במסגרת בית הדיור המוגן נופל בין הכיסאות מאחר והבית מתחייב לתת לדייר טיפול רפואי ראשוני וגם טיפול בחירום ואילו הטיפול של קופת חולים ניתן במרפאות ובבתי חולים.

דייר החוזר מאשפוז או מרותק למיטתו עקב מחלה או תאונה נזקק בתקופת ההתאוששות וההחלמה לתמיכת המשפחה. התכנית שסוכמה לפני כ-8 שנים בין ועד הדיירים והנהלת "פרוטאה בכפר" באה לפתור את בעיית ההחלמה. התכנית מבוססת על תשלום חודשי שהוא בבחינת "ביטוח" ונותנת לדייר הנזקק השגחה, עזרה ותמיכה יום-יומיים לצורך החלמה וזאת עד 6 שבועות למקרה. התכנית מופעלת לדיירים עצמאיים בלבד ומותנית בכך שלפחות 90% מהדיירים בבית מצטרפים לתכנית.

בסקר שערך הועד בתום 5 שנים להפעלת התכנית בין הדיירים שנזקקו לשירותי "סל הבריאות המורחב" נמצאה שביעות רצון מהתכנית בקרב 80% מהנשאלים. רוב הדיירים בבית ראו בתכנית שרות חשוב וחיוני ששווה את הכסף.

תקנון התכנית רצ"ב הנפרד. פרטים נוספים ניתן לקבל

אצל יואל אמיר בטלפון 09-7756694

 

י. אישור הדוחו"ת הכספיים לשנת 2013 – עופר בק – רו"ח             

עופר בק מדווח על הנתונים המופיעים בדוחו"ת הכספיים אשר נשלחו בעוד מועד לכל הוועדים.  ממליץ לאשר את הדוחו"ת.

 

מר תמרי: ביקש וקיבל הסברים מספקים מאברהם לגבי הוצאות שהיו ב- 2013 ביחסי ציבור.

 

אליהו פרידמן – מגדלי אלישע: מתייחס לדו"ח וועדת הביקורת. ישנה חריגה חד-פעמית מתקציב בתשלום לכלכלן בנושא המטפל האישי. במאזן שולם על חשבון 2013 למרות שתוקצב ב-2014.  העברת הכספים בתוך המאזן לא נכונה בהתחשב שאם מעבירים מתקציב 2014 לתקציב 2013 כדי לעמוד בתשלומים, יש לתת את הדעת לנושא.  לא מצא סעיף שונות.  הוצאות אינטרנט לא נכנס בתקציב 2013 בהוצאה של 1,500 ₪.  באשר העלאת דמי החבר, מתנגד.

 

עופר בק תשובה: הדוחות הכספיים מוכנים על בסיס מצטבר. סכומים שהוצאו ב-2014 אך שייכים ל 2013 מדווחים בדוחו"ת 2013. עבודת הכלכלן שייכת ל2013. סכומים ששולמו לכלכלן ב 2014 דווחו ב- 2013 ומכאן ההפרש. העמותה תכננה מראש לשלם חלק

ב- 2013 וחלק ב- 2014 וכך גם היה.

 

עד לפני 3 שנים הדוחו"ת הוכנו על בסיס מזומן.  לו היו הדוחות על בסיס כזה, חלק מהוצאות הכלכלן היו מדווחים ב 2013 וחלק ב 2014.

 

י. דו"ח וועדת הביקורת

אברהם רוזנשטריך-יו"ר ועדת הביקורת: קורא את מסקנות וועדת הביקורת ומאשר את הדוחו"ת כספיים.

                                                             

רבקה: באסיפה הכללית של חודש דצמבר 2013 הוצג תקציב מתוקן ובמהלך השנה הוחלט לנצל את הכסף ולשלם לכלכלן את מלוא הסכום.

 

אישור הדוחו"ת הכספיים ודו"ח וועדת הביקורת:

 

הצבעה: בעד: 34 – מתנגד: 1 – נמנע 1

 

הדוחו"ת הכספיים ודו"ח וועדת הביקורת אושרו.

                                                           

הנהלת העמותה מודה לרו"ח עופר וליו"ר וועדת הביקורת על עבודתם הנאמנה.

 

אישור הדו"ח המילולי: בעד: 36 – מתנגד: 0 – נמנע: 0

 

הדו"ח המילולי אושר.

יא.העלאת דמי החבר לעמותה ב-2 ₪ לחודש החל מ- 2015

צבי: לא נכון להעלות את דמי החבר ולאחר מכן לקיים דיון.  לכן אנו מקדישים סעיף מיוחד לנושא זה, קודם דיון ולאחר מכן הצבעה כאן.

 

באים רוצים שהעמותה תהיה פעילה ותטפל בכל הבעיות הנדרשות, אנו צריכים לדאוג לתקציב הולם שיאפשר את פעילות העמותה במלואה.

 

מותר לבקר את פעולותיה ויש התוקפים אותנו על כך שאנו מגישים משפטים.  לא לכל נושא צריך להגיב אלא אם הוא צודק  ואנו מטפלים בנושאים שקשורים במספר בתים.  אם הנושא חמור, ועד הדיירים המקומי יטפל בבעיה בעזרתנו.  טיפול משפטי עולה כסף, למשל בנושא הטיפול במטפל אישי שהבתים מתעלמים מהפסיקה של תשלום "סביר"  וכיון שבית המשפט לא נקב סכום, נדרשים דיירים לשלם כל סכום שעולה  על דעת הבית..  אנו ממליצים לוועדים להיכנס למו"מ ולבוא בדברים לגבי תשלום עבור המטפל האישי.  בימים הקרובים אנו עומדים להגיש תביעה ייצוגית אשר תעלה כ-70,000 ₪ כנגד מספר בתים .  אם לא נעשה, נפסיד. בינתיים אנו ממשיכים לעשות מאמצים להגיע להבנות עם הנהלות הבתים.  יש עוד משפטים, רשת בית בלב הגישה ערעור לבית המשפט העליון בעניין תשלום עבור המטפל האישי.  

 

בעניין הארנונה הנושא  זועק על אי-צדק שדיירים אינם מקבלים את הזכויות המגיעות להם על פי חוק.  העמותה אינה יכולה לטפל בנושא עבור אותם 20 בתים מאחר והעלות לתביעות נמדדת בכ-150,00 ₪.

 

התקציב של שנת 2014 הראה על גביה של 460,000 ₪ לשנה. התקציב להוצאות משפטיות הסתיים ב-190,000 ₪.  באם נרצה לשמור על זכויות הדיירים, ואין לנו בחירה אלא להיעזר בתביעות משפטיות, נצטרך עוד כ- 220,000 ₪. אנו מעריכים גבייה מכ-8,000 דיירים חדשים לשנה ב-192,000 ₪ לשנה.

 

הערה של גיורא

כסף זה דבר חשוב – מערכת היחסים בין הנהלות לבין דירים היא של חוסר שוויון מוחלט. כדי להשיג תוצאות צריך לעתים לצאת למלחמה. צריכה להתקיים סולידריות בין דיירי הבתים השונים. כאשר מתרחש קיפוח זכויות ואנו לא נגן – הדבר יגיע גם למגדלי אלישע. זה לא דומה לעליה של דמי אחזקה ב-40% השוואה לא נכונה, המשל לא דומה לנמשל.

 

רות המבורגר-7 כוכבים: יותר אנשים בעמותה = יותר כסף.

 

רותה (בית גיל פז):  חשוב לחסוך בעלויות העמותה ולפרסם את אותם הבתים המתנהגים  בצורה לא נאותה.

 

לאה: קיצצנו בעלויות יחסי ציבור. פנינו ל-TV אך אנשים מסרבים להתראיין .  אנו שולחים דפי מידע מודפסים על נייר יפה ובצבע ב-2-3 עותקים על מנת שהוועד ישכפל בלבן/שחור עותקים נוספים ויחלק לתיבות הדואר של הדיירים.

 

משה שושני פרוטיאה בהר: עד עכשיו אנו 250 דיירים, ביולי יהיו 260 דיירים ואם יבואו עוד דיירים תקבלו עוד כסף במיסי חבר – לא קיבלתי אישור להסכים לתוספת.

לאה: הזמן שהוקצב לאסיפה הסתיים ועלינו לקבל החלטה. נקיים עתה הצבעה על אישור העלאה של 2 ₪ לחודש לאדם תשלום דמי חבר בעמותה החל מה-1 בינואר 2015.

 

בעד: 19 – נגד 8 – נמנעו 2 –  סה"כ 29 מצביעים

 

העלאת דמי חבר לעמותה בסך 2 ₪ לאדם לחודש אושרה.

 

צבי עופר – בית בכפר: מוחה על כי לא איפשרו לו מבחינת הזמן להתייחס לדברי של עו"ד דנה מליחי-חקמון.

 

תקציב 2015 יוגש בהסתמך על ההחלטה להעלות את דמי החבר ב- 2 ₪ לאדם לחודש.  הנהלת העמותה תצדיק את ההעלאה אשר תכנס לפועל ביום 1.1.2015.

 

יב. דיווח מהנעשה בכנסת – זכריה רייך  – פרילוג

באסיפה האחרונה בסוף דצמבר, דיווחתי אז שהצ"ח להבטחת פיקדונות הדיירים של חברי הכנסת אלעזר שטרן ודוד אזולאי ועוד 21 מצטרפים הונחה על שולחן הכנסת. היא הייתה אז בתקופת המתנה ("חובת הנחה").

אחרי תקופת ההנחה, כשעלתה האפשרות להגיש את הצ"ח, חה"כ שטרן התבקש ע"י משרד הרווחה ומשרד המשפטים להמתין עם הגשת הצ"ח, מכיוון שהם מתכוונים להגיש הצ"ח ממשלתית בנושא. 

עדכנו כבר אז שהתהליך של הצ"ח ממשלתית עלול לארוך זמן רב, אבל היה חשוב לנו לתת צ'אנס להצעה "המשופרת" שלהם, ועוד, לא רצינו ללכת "ראש בראש" נגד משרדי הממשלה.

חלפו כשלושה חודשים, ורק באפריל התקבל מכתב בלשכת וייס-פורת המנמק את ההסתייגויות של משרד המשפטים מהצ"ח של חה"כ שטרן.כשבמאי עדיין נמשכו הדיונים לבחינת חלופות אפשריות, התחדד הצורך להתקדם עם הצ"ח הפרטית ולקצוב זמן לעבודת הממשלה על הצ"ח שלהם.לאחר מספר התייעצויות עם הצוות של חה"כ שטרן, הוחלט להתקדם עם הצ"ח הפרטית במתכונת הבאה.

חה"כ שטרן יגיש את הצ"ח לקראת סוף המושב הנוכחי, ובתיאום עם לשכות השרים, והיא צפויה לקבל אישור ועדת שרים לענייני חקיקה בכפוף לשני תנאים. מצד אחד, הצ"ח תקודם בתיאום עם משרד המשפטים ומשרד הרווחה, אך מצד שני, אם משרדי הממשלה אינם מפרסמים את תזכיר הצ"ח הממשלתית שלהם עד מועד מסוים, אז חה"כ שטרן ירוץ קדימה עם הצ"ח שלו.

בפועל, מבחינת לוחות הזמנים, מכיוון שהכנסת יוצאת לפגרה בסוף החודש, זה נותן למשרדי הממשלה עוד כארבעה חודשים לפחות לסיים את הכנת הצ"ח הממשלתית.

ידמינוי רו"ח וקביעת שכרו

 

הנהלת העמותה מבקשת להמשיך להעסיק את עופר בק כ-רו"ח של העמותה. 

הצבעה: מינויו של עופר בק כרו"ח של העמותה אושר ללא מתנגדים ונמנעים.

שכרו ייקבע ע"י ההנהלה במועד מאוחר יותר.

 

טו. דברים מפי באי האסיפה – מפאת קוצר הזמן לא התאפשר ליו"רים להציג שאלות וכדומה והם התבקשו להעביר את שאלותיהם בכתב וההנהלה תשיב להם ותפרסם לכולם את השאלות והתשובות.

 

צבי אלדרוטי מודה לנציגי ועדי הדיירים על השתתפותם באסיפה הכללית השנתית.

 

האסיפה ננעלה.

 

צבי אלדרוטי,                                                    לאה  שץ -סופר

יו"ר העמותה                                                    יו"ר האסיפה

 

רשמה: רותי גורלי,

מזכירת ההנהלה

 

להזכירכם:  טלפון מוקד: 058-401-9338

 

אתר העמותה: www.isra-senior-res.org.il

נספח לפרוטוקול האסיפה כללית החצי-שנתית של עמותת דיירי הדיור המוגן בישראל אשר התקיימה ביום ראשון, 28 בדצמבר 2014 בבית "פרוטיאה בכפר" בצומת דרור

 

ו. דיווח על נושאים משפטיים – עו"ד זאב וייס

יצוין כי מאז מועד האסיפה, ביום 30.12.14, נתן בית הדין לחוזים אחידים פסק דין בנושא העלאת דמי האחזקה. בית הדין קיבל חלק מטענות העמותה לגבי קיפוח בסעיפים הדנים בהעלאה, לרבות שהדיירים צריכים ליהנות גם מירידה במדד (ולא רק להיות מחויבים כאשר הוא עולה). מאידך, דחה בית הדין את בקשת העמותה למינוי גורם אובייקטיבי שיבחון את הצורך בהעלאה, התיר לבתי הדיור המוגן להשתמש לצורך החישוב ברו"ח מטעמו, אולם – קבע כי הליך הבדיקה ופירוט המרכיבים המצדיקים העלאה צריכים להיות שקופים בפני הדייר ונציגיו כדי לאפשר להם לחלוק על החלטת הבית (או רוה"ח מטעמו) בפני הממונה בחוק הדיור המוגן או בבית המשפט.