הכל נשבר במשפחה (לצפייה לחץ על הכותרת)

קטגוריה: בתקשורת

מחבר המאמר: אמיר שואן

תאריך פרסום: 2.1.15

קישור חיצוני:

http://article.yedioth.co.il/default.aspx?articleid=8890

זו המכה שקורעת עשרות אלפי משפחות בישראל: קשישים הזקוקים לאשפוז סיעודי נדרשים להעביר למדינה את הקצבאות והחסכונות שצברו, ולעיתים גם את ביתם. ואם אלו לא מספיקים לכיסוי עלות האשפוז? אז ילדיהם מחויבים לשלם. הדור הנטוש: כתבה שלישית בסדרה – אמיר שואן, פורסם: 2.1.2015

דוד (שם בדוי, השם המלא במערכת), בן 60 מהמרכז, היה כמעט כל מה שיכול היה לבקש: משפחה גדולה, דירה ללא משכנתה ומשרה בכירה כמהנדס בתעשייה הביטחונית. אלא שאז הכול השתנה.

ליאונה (שם בדוי), אמו בת ה־81, מוּכרת כנכה כתוצאה מרדיפות הנאצים. סיפור חייה המצמרר החל כשהייתה עדה להוצאות להורג, נמלטה לגג בית המשפחה והתחבאה שם שבועות ללא אוכל. גם השנים שאחרי היו טראומטיות. עד שנגמרה המלחמה.

לפני כחצי שנה הידרדר מצבה וליאונה הוגדרה סיעודית. דוד פנה למשרד הבריאות וביקש להוציא "קוד", מושג ידוע לשמצה בקרב צאצאי הורים סיעודיים. ה"קוד" הוא בעצם מסמך ההתחייבות של המדינה לדאוג לחולה הסיעודי. "אמרו לי לבוא ולמלא טפסים. שאלו אותי שם אם יש לי נכסים, כמה אני משתכר, אם אשתי משתכרת, המון שאלות חודרניות", מספר השבוע דוד בסערת רוחות. "שלושה חודשים אחרי שהעברתי את הניירת הגיעה הבשורה ששינתה את חיי: ממשרד הבריאות הודיעו לי, שאני צריך לשלם 5,800 שקל בחודש בשביל אימא שלי".

אבל אני מניח שלאמך יש קצבת ניצולת שואה. למה שלא תשתמשו בכסף הזה לכסות את אשפוזה?

"לא, אתה לא מבין. ה־5,800 שקל שגזרו עליי, זה אחרי שכבר לקחו לאימא שלי את כל הקצבאות, בסך 7,700 שקל".

אז מה מחיר האשפוז כולו?

"13,500 שקל".

אז אם לקחו לה קצבאות בסך 7,700 שקל וממך ביקשו עוד 5,800, למעשה אתם משלמים על הכול. משרד הבריאות לא משתתף בכלל?

"לא. במשרד הבריאות אמרו לי שאני מרוויח יפה, והם לא צריכים לממן את אימא שלי אלא אני".