האם דיירי הדיור המוגן בסכנת חיים?

מחשבי המרפאות בדיור המוגן בישראל אינם מסונכרנים עם קופות החולים. התוצאה הצפויה: כפל טיפולים ותרופות, חוסר תאום וסכנת חיים.

מרפאות הדיור המוגן אינן רשאיות להיחשף להיסטוריה הרפואית של הדיירים, ואלה נאלצים לפנות לסניפי קופת החולים לטובת ההתחסנות נגד קורונה, מה שעשוי להוות עבורם סכנת חיים. על כך מספרת בראיון לערוץ 7 לאה שץ-סופר, יו"ר עמותת דיירי הדיור המוגן.

"בימים אלה רוצים שנתחסן נגד קורונה, ואני בעד החיסון, אבל בגילאים שלנו צריך לבדוק איזה תרופות אדם לוקח ומה מצבו הרפואי, והיום יש מצב שבו הרבה דיירים קיבלו טיפול במרפאות הבית ויש עבר רפואי במרפאות קופת החולים ושתי המערכות לא מתקשרות ביניהם".

לדברי שץ-סופר "מרפאות הקופות יודעות מעט מאוד על הטיפולים שקיבלו במרפאות הדיור המוגן. כשאדם נופל ברחוב בית החולים נכנס לרשומות הרפואיות של אותו אדם אבל הוא לא יכול להיכנס לרשומות הבית", היא אומרת ומספרת על ניסיונה האישי כאשר קיבלה במרפאת הבית המוגן חיסון נגד דלקת ריאות ולאחר שבועות אחדים, כאשר הגיעה לצורך מסוים במרפאת קופת החולים, הציעה לה שם האחות לקבל חיסון נגד דלקת ריאות כי ברשומות לא מופיע שהיא קיבלה את החיסון. "אמרתי לה שקיבלתי כבר את החיסון, אבל אם לא הייתי זוכרת הייתי מקבלת פעמיים".

בדבריה מוסיפה שץ-סופר ומספרת על מקרה נוסף אחר שבו בגלל חיבור מחשבי מרפאת הבית למרפאת קופת החולים נמנע מתן חיסון כפול לדייר שקיבל את החיסון בשנת 2009. מסתבר שהצורך האלמנטרי של עדכון פרטיו הרפואיים של דייר דיור מוגן לא מתבצע, על אף העובדה שמדובר בגילאים בהם הזיכרון לעיתים בוגד וקשיי שפה יכולים גם הם למנוע תקשורת בין הדייר לרופא או האחות.

"זה כל כך מובן מאליו ולא ברור למה לא עושים את זה. אולי יש כאן שיקולים זרים", חוששת שץ-סופר שכבר עתרה לבג"ץ בדרישה לחייב את סנכון המערכות, אך התשובה שהתקבלה ממשרד הבריאות מטרידה לא פחות. זו למעשה אותה תשובה שהתקבלה מהמשרד בימים האחרונים לאחר פנייה חוזרת בעקבות חיסוני הקורונה.

בתשובת היועץ המשפטי של משרד הבריאות נכתב: "סוגיית הסנכרון צפויה לעלות לדיון בינמשרדי לאחר ההתמודדות עם התפרצות נגיף הקורונה. כמו כן נקבע בהחלטה כי "יש לתת לגורמים המוסמכים את השהות לדון בנושא". כידוע, ההתמודדות עם נגיף הקורונה נמצאת בעיצומה, על כן בשלב זה, מירב משאבי משרד הבריאות מושקעים בסוגיות הנוגעות לטיפול בנגיף אשר נמצאות בעדיפות העליונה. בכוונת הגורמים הרלוונטיים לשוב ולדון בנושא לאחר ההתמודדות עם נגיף הקורונה".

מהתשובה עולה כי המשרד עסוק כעת בטיפול בקורונה ולכן לא יתפנה להסדיר את עניין הסנכרון. תשובה זו מטרידה מאוד שכן בדיוק כעת, לפני חיסוני הקורונה, מתחדד הצורך באותו סנכרון ואין די זמן להמתין לעידן שאחרי הטיפול במחלה.

בעיני שץ-סופר התשובה וההתייחסות מעידים על כך ש"הסיסמא של טיפול בזקנים היא מהשפה ולחוץ. היו יכולים לעשות הרבה דברים אם רק היו רוצים ואם היה אכפת למישהו. זה נראה שמישהו אומר שכדאי שהזקנים ימותו כי הם עולים יותר".

הפנינו את הטענות למשרד הבריאות ושם קבעו כי נושא בתי הדיור המוגן נתון באחריות משרד הרווחה. במשרד הרווחה קבעו שהאחריות לסנכרון המחשבים והנתונים נתון בידי קופות החולים ואינו באחריותם. נראה שגורם חיצוני הוא שצריך להיכנס לעובי הקורה ולהסדיר בחוק את הסוגיה שעלולה כאמור לעלות בחיי אדם, חלילה