פרוטוקול האסיפה הכללית החצי-שנתית 28.12.2014

קטגוריה: החלטות עמותה

תאריך פרסום: 15.1.15

 


פרוטוקול מהאסיפה כללית החצי-שנתית של עמותת דיירי הדיור המוגן בישראל

אשר התקיימה ביום ראשון, 28 בדצמבר 2014 בבית "פרוטיאה בכפר" בצומת דרור

 

השתתפו חברי הנהלה: צבי אלדרוטי-יו"ר הנהלת העמותה, גיורא עמיר, צבי מטוס,

יואל אמיר, דינה עברון, מורי סיון, שלמה כוכבי, עמיחי בן דרור

התנצלו: רבקה גן-אלרון

 

נציגי הבתים שהשתתפו:

אחוזת נווה חוף                                     דור טבעון

אחוזת בית הכרם                                  ורה סלומונס

אחוזת פולג                                           מגדלי הים התיכון – בת ים

אחוזת ראשונים                                     מגדלי הים התיכון – כפר סבא

אחוזת צהלה                                         מגדלי הים התיכון – נורדיה

בית אילדן                                             מגדלי הים התיכון – צומת סביון

בית בכפר – גדרה                                  נווה אפעל-משען – רמת גן

בית בכפר – ביתן אהרון                          נאות אביבים – ת"א

בית בכפר – הדרים                                נוף המושבה

בית בכפר – גינוסר                                 עד 120 – הוד השרון

בית בכפר – כפר סבא                            עד 120 – רמת החייל

בית פרוטיאה – הרצליה                          עד 120 – ראשל"צ

בית בלב-ת"א                                        פאלאס

בית גיל פז                                            פרוטיאה בהר – שורש

גן בעיר                                                 פרוטיאה בכפר – תל מונד

גני שרונים                                             שבעת הכוכבים

נאות אפקה (משען)

 

נעדרו:

 

אחוזת בית-רעננה

בית טובי העיר

הבית ברמת השרון

הבית בגן-משען-גבעתיים

לב אבות

מגדלי אלישע

נופי השרון

פיכן-משען-ת"א

רמת תמיר      

 

חברי ועדת ביקורת: אברהם רוזנשטרייך-יו"ר, לאה שץ-סופר

התנצל: צבי עגנון

 

                                                            – 2 –

הוזמנו: רו"ח עופר בק

          עו"ד זאב וייס, הדר אייזמן – משרד וייס פורת ושות' – עורכי דין

           זכריה רייך – משרד פרילוג

           גב' שרה זילברשטיין-היפש – המשרד לאזרחים ותיקים         

 

א. בחירת יו"ר האסיפה ומזכירה

צבי אלדרוטי פותח את הישיבה ומציע את מורי סיון כיו"ר האסיפה ואת רות גורלי כמזכירת האסיפה. 

הצבעה: המינויים אושרו פה אחד, בקולות 33 הנציגים.

ב. מורי סיון פותח את האסיפה הכללית החצי-שנתית

מודה למארחים ולגב' דז מסד מנכלי"ת הבית, מודה לצוות הנהלת הבית עבור הכנת האולם לקראת האסיפה הכללית. מתוך 8,300 דיירים החברים בעמותה ומתגוררים ב-42 בתי דיור מוגן, נמצאים אתנו כאן היום נציגים של 33 בתים.

נמצאת אתנו גם אורחת הכבוד, גב' שרה זילברשטיין-היפש מהמשרד לאזרחים ותיקים.

 

מזמין את גב' דז מסד לשאת דבריה:

אנו שמחים לארח את האסיפה הכללית החצי שנתית בבית פרוטיאה בכפר – מי כמונו יודע שהעבודה המשותפת בין וועד הדיירים לבין ההנהלה נותנת שם טוב לבית ומביאה להעלאת האיכות בחיי הדיירים. אנו היום עסוקים בעדכונים והשינויים שיידרשו מאתנו עם כניסת חוק הדיור המוגן בחודש יוני 2015. כמו כן, הגענו להסכמות גם עם העמותה וזאת בשל שיתוף הפעולה בין כל הגורמים. אני מאחלת לכם אסיפה פורייה. 

 

ג. צבי אלדרוטי-יו"ר הנהלת העמותה – דיווח על פעילות העמותה

 

לבאי האסיפה , בוקר טוב.

חלפה חצי שנה מאז קיום האסיפה הכללית האחרונה בה השתתפו ראשי הוועדים בעמותה. אבקש לסקור ברצף את הנושאים בהם עסקה הנהלת העמותה ואת האירועים שחלו בחצי השנה האחרונה:

 

  • ראשית, עליי להזכירכם כי חוק הדיור המוגן יכנס לתוקפו במלואו, על כל 58 סעיפיו, ביום 02.06.2015. ג'ולי עוז, הממונה על קיום הוראות החוק מטעם משרד הרווחה, פועלת

                                                            -3-

במלוא המרץ למלא אחר דרישות החוק לאישור רישיונות הבתים עד לתאריך הנזכר. סעיפי החוק גורמים לאי נחת בקרב בעלי הבתים, שכן ישנם סעיפים בחוק המטילים עליהם חובות ואחריות אישית על פעולותיהם וזהו מצב שבעלי הבתים לא הכירו טרם אישור החוק. להלן מספר דוגמאות:

  • על הבעלים להוכיח בעלות או זכויות על המקרקעין.
  • יש לספק הוכחה כי הבעלים הינם בעלי יציבות כלכלית.
  • על הבעלים לספק הוכחה על אי הרשעתם בעבירה אשר עלולה לסכן את דיירי הבית.
  • על הבעלים להניח את דעתה של הממונה לכך שהינו ערוך לנהל בית דיור מוגן, וזאת גם בהתאם לתקנות שיוציא שר הרווחה.
  • קיימת התניה במתן רישיון הפעלה של בית דיור מוגן במימוש חוקי הנגישות באתר.
  • נדרש אישור הממונה להעברת רישיון ההפעלה של בית הדיור המוגן לאישיות משפטית אחרת.
  • קיימת סמכות לממונה לבטל רישיון הפעלה של בית דיור מוגן, באם הופרו תנאי קבלתו.
  • שר הרווחה יקבע תנאים להפעלת בית הדיור המוגן.
  • קיימת חובה לפרסם מסמך גילוי, אשר אושר בתקנות, שיאפשר השוואת תנאי הקבלה בין הבתים לכל דייר חדש.
  • יקבעו תנאים לרף ניסיונו ולמידת הכשרתו המקצועית של מנהל בית הדיור המוגן.
  • חובה להחזיק מחלקה סיעודית בבית דיור מוגן המכיל 250 דיירים ומעלה.
  • ישנה הטלת אחריות על בעלי בית הדיור המוגן לשלומו של הדייר.
  • מתן אישור של הממונה להעסקת עובדים הבאים במגע עם הדיירים.
  • איסור פגיעה בגודל שטחו או באופיו של מקום ציבורי, אלא באישור הממונה.
  • על הבעלים לפרט בכתב את רכיבי התשלום של כל חיוב אשר הוא תובע מהדייר.
  • קיים איסור פינוי דייר מדירתו בבית הדיור המוגן, אלא בתנאים מסוימים.
  • הבעלים אינם רשאים להמחות את זכויותיהם לאדם אחר, אלא בהסכמת וועד הדיירים.
  • יש הכרה בוועד הדיירים כשלוח של הדיירים (דוגמת תקנון מצוי יפורסם בתקנות).
  • ימונו מפקחים, מטעם משרד הרווחה, לקיום החוק.
  • מינוי מפעיל מיוחד בעת התליית או ביטול רישיון.
  • קביעת עונשים ואחריות אישית נגד המפרים את סעיפי החוק מצד בעל הרישיון.

 

אוזניכם השומעות, אכן מתחוללת מהפכה במערכת היחסים בין הדייר להנהלות בתי הדיור המוגן. לכן, על כל וועד דיירים להיות רגישים לנעשה ולקיים פיקוח מטעם הדיירים על

 

                                                            -4-

תקינות חייהם בבית, כפי שהעניק להם החוק. אבקש להבהיר – אין אנו רוצים לגרום למתח ולרוגז בין הוועדים להנהלות הבתים, אולם סעיפי החוק מסייעים לנו לקיים מערכת יחסים הוגנת וראויה בין הצדדים. הבעלים מאשימים לא אחת את הנהלת העמותה בריבוי התביעות נגדן, אולם אנו טוענים שהמשפטים באים מהנעשה בפועל בשטח. באם אין סיבה- אין תביעה.

 

כעת בקצרה, אתן סקירה על התביעות בהם העמותה מעורבת:

  • העלאת דמי האחזקה – אנו ממתינים לפסק הדין בעניין העלאת דמי האחזקה מעבר למדד אשר צפויה להינתן בזמן הקרוב. פנינו לשופטת בבקשה לזרז את הפסיקה לאחר שהיא משתהה מאז הדיון הראשון ביולי 2013. השופטת ענתה לפנייתנו ביום 18.12.14, באלו המילים:

כעת עלינו לחכות ולראות מתי ומה יהיה פסק הדין.

 

  1. בנושא קביעת התשלום בגין המטפל האישי – לאור פסיקתו של בית הדין לחוזים אחידים ופסיקתו של ביהמ"ש העליון בערעור שהוגש מטעם רשת "בית בלב", נקבע כי על התשלום בגין הלנת והעסקת מטפל אישי להיות סביר (והנ"ל חל גם על ההסכמים "השותקים" בהם לא מפורט סכום מסוים בגין הנ"ל). מאחר והנהלות הבתים מתעלמות מהפסיקות הללו, הגענו למסקנה שאין לנו ברירה אלא להגיש תביעה ייצוגית נגד 3-4 רשתות, וזאת לאחר שהנהלות הבתים מסרבות להנחות את הנהלות הבתים להיכנס עם הוועדים למו"מ ולהגיע להסדר על גובה התשלום הסביר. לעולם לא נסכים לחיובים שרירותיים המסתכמים בין 500 ל- 1,600 ₪ לחודש. כאמור, אנו מסתמכים על חוות דעתו של הכלכלן, מר יגאל גל, שהוזמנה על ידינו אשר מצביעה על מרווח תשלומים בין 210 ₪ ל- 369 ₪. בית דיור מוגן אשר ירצה לחייב יותר, יאלץ להוכיח זאת חשבונאית ולספק פרטים בגין אותם מרכיבי חיוב.

 

  1. בעניין התביעה בנושא רישום הערת האזהרה – אנו ממתינים למתן פסק הדין. כזכור, המאבק הוא על זכותו של כל דייר לערב את נציגו (עורך דינו) בתהליך ביטול הערת האזהרה בעת פינוי הדירה. תוצאות תביעה זו תשרת בעיקר את היורשים.                                         
  2. נושא הארנונה הבלתי מוסדר– הנושא נוגע ל-20 בתי דיור מוגן המשתייכים לעמותה. איתרנו כ-10 בתים במצב קריטי, כאשר שם נדרשת התערבות העמותה באמצעות בית המשפט. באם גביית דמי החבר ע"ס 84 ₪ לשנה אכן תפעל כנדרש, אזי נתבע את הנהלות הבתים על מנת שיתנו את הזכויות וההנחות המתאימות לדיירי בתי הדיור המוגן

 

                                                            -5-

 

  1. תיקון סעיף 27 בחוק – הסעיף מדבר על קיום בטוחות לכספי הפיקדונות ששולמו ע"י הדיירים, במקרה של חדלות פירעון (ועל כך יסביר חברנו גיורא עמיר בהמשך).

העמותה פעלה כבר למחרת אישור החוק בכנסת, ביום 3.12.2011, לתיקון סעיף 27 שאינו בר מימוש על 4 סעיפיו. לאחר גיוס חתימותיהם של 23 ח"כים אשר השתכנעו להגיש הצעת חוק פרטית בנושא (בראשות ח"כ שטרן ואזולאי), גם משרד המשפטים החליט להתגייס למשימה והצטרף למגמה לתקן את הסעיף כך שנוסח התיקון יוגש יחדיו. כאמור, לעת עתה כידוע, הכנסת פוזרה. העברת החוק תדחה לכנסת הבאה וגם ח"כ שטרן פרש מהחיים הפוליטיים.

 

ובאשר לפעילות השוטפת:

 

  1. אנו מקיימים קשר הדוק עם הגב' ג'ולי עוז, הממונה על קיום הוראות החוק במשרד הרווחה. הקשר השוטף נעשה בעיקר באמצעות מורי סיון, דובר העמותה. סיכמנו את התקנות שיפורסמו לקראת 02.06.2015 והשר החדש יתבקש לאשר תקנות אלה, אשר תפקידן להשלים את חוק הדיור המוגן. במסגרת התקנות יוצאו גם הנחיות עקרוניות לכתיבת תקנון וועדי הבתים, הליכי בחירות וכו'.

 

  1. אנו פועלים באופן שוטף לגיוס בתים נוספים לעמותה ורשת משען היא בחוד הגיוס עתה. השנה צורפו 4 בתים ועל הפרק עומדים עוד 3 בתים. יחד נגיע ל- 45 בתים עם כ- 9,000 חברים. תודה מיוחדת לדינה, יואל ולאה לפעולה זו. יש להזכיר כי רשם העמותות מתנה חברות בעמותות ברישום ת.ז. של חברי העמותה. אנו יודעים שיש קושי במספר בתים לעשות זאת, אולם אנו מבקשים לעשות מאמץ לרישום מספרי ת.ז. של חברי כל ועד.

 

  1. אנו מקיימים מגעים עם הנהלת הדיור המוגן בעמותת א.ב.א. (איגוד בתי אבות ודיור מוגן בישראל). אנו מקיימים ישיבות סדירות עמם, וכעת עומדת על הפרק פעילות משותפת להגדרת והסדרת נושא שרותי הבריאות בבתי הדיור המוגן השונים.

סעיפי החוק מפרטים ומסדירים נושאים שונים, אולם אין פירוט מקיף על המושג המוזכר בחוק, על שרותי הבריאות בבתים והרי שמדובר בנושא שהוא מעיקרי הדיור המוגן. בשלב ראשוני זה, אנו פועלים במשותף להנהיג את הכנסת תוכנת ה"קליקס" במרפאות הבתים, כך שכל רישומי בריאות הדיירים ירוכזו במרפאות שבבתים. הכללית נאותה לחבר את התוכנה למרפאה שתמומן ותתוחזק מתקציב הבית, כאשר החיבור יתאפשר

 

                                                       – 6 –

 

במחציתה של שנת 2015. ראשי ועדי הבתים מתבקשים ליצור קשר עם מנהל מחוז הכללית באזורם ויחד עם מנהל הבית להסדיר את ההתחברות. בפעילות משותפת עם א.ב.א, נגיע גם לקופות האחרות. שלמה כוכבי, חבר ההנהלה, מונה לטפל בנושא מטעם העמותה. ברור נוסף אצלו.

 

  1. התברר בצורה מוזרה, שפסיקות של בתי משפט לחוזים אחידים אינם ברי אכיפה. זאת גם אחת הסיבות להתנהגות הנהלות הבתים בקשר לתשלום עבור המטפל האישי. בעקבות כך פניתי ליו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ דוד רותם, בכדי לתקן את סעיף 17 לחוק החוזים אחידים המאפשר אכיפת פסקי הדין. התיקון התקבל באחרונה בכנסת לגבי פסיקות מעתה ואילך.

 

באשר לסיוע לוועדים ולדיירים:

  1. להזכירכם, אנו הסדרנו עם משרד עוה"ד וייס פורת ושות', המלווה את הפעילות המשפטית של העמותה, את נושא מתן שרותי ייעוץ לוועדים ללא תמורה, קרי: פגישת ייעוץ אחת לשנה עם כל וועד שיבקש זאת, הכנת מכתב אחת לשנה, בנושא שיבחר הוועד וכן שיחות יעוץ טלפוניות עם הוועד על בעיות שמתעוררות.

 

  1. יש לנו עניין לשתף את הדיירים בכל פעולות העמותה – אבקשכם להפנות את הדיירים לאתר האינטרנט שלנו, המלא וגדוש בפרטים אודות העמותה ופעולותיה. כמו כן, חשוב שתפיצו את דפי המידע והפרוטוקולים הנשלחים לכם, בין אם ע"י דיוור ישיר לתיבות הדואר או בין אם באי-מיילים של הדיירים. חשוב לנו לקבל את תגובות הדיירים לנאמר.

 

  1. רותי מזכירתנו, תמסור לכם היום קלסר שיקל עליכם לאגד את כל החומר הרלוונטי ומסמכי העמותה השונים. אנא שימרו על תוכן הקלסר גם לדורות הבאים. אבקש לעדכן את רותי בכל השינויים הפרסונליים של חברי הוועד שנעשים מזמן לזמן ובפרט את כתובת האי-מייל.

 

  1. חברי ההנהלה מוכנים להופיע בפני הוועדים או באספות הדיירים וכן ההנהלה תענה להזמנת וועדים לקיים אצלם את ישיבות ההנהלה. הכול כמובן בתיאום מוקדם עם רותי.

 

  1. לסיום – אני מבקש להזכיר כי כל חברי ההנהלה ו-ועדת הביקורת עושים את מלאכתם

 

                                                       – 7 –

בהתנדבות ותודה לכולם. אולם, תודה מיוחדת מגיעה לרותי המזכירה ופלי הגזברית, המשקיעות הרבה מזמנן החופשי וללא תמורה.

 

תודה לכולכם על ההקשבה.

 

ד. גיורא עמיר: סעיף 27 לחוק הדיור המוגן

בדאגה לביטחון פיקדונות הדיירים וזירוז חקיקת חוק הדיר המוגן, סעיף 27 לחוק מציע 4 אלטרנטיבות שאינן ישימות. נציגי הלוביסטים שלנו, חברת פרילוג, גיבשו הצעה פרטית לתיקון סעיף זה בהתייעצות עם משרד המשפטים. מאחר והכנסת התפזרה, כל המהלכים שנעשו עד כה הושהו. לאחרונה עלה רעיון להבטחת פיקדונות, על-ידי כך שיוטל שיעבוד ראשון על הנכס. חלק גדול של הבתים היו משועבדים לבנקים בתחילה, אך היום רוב הבתים כבר השתחררו מהשעבוד ויכולים אולי להציע אפשרות זו לדיירים, כאשר השעבוד הוא על כל הנכס ולא רק על דירת הדייר.

 

ייתכן אמנם ובבוא היום יהיה קשה לממש התחייבות זו, אם הבית אינו מחזיר את הפיקדון. אנחנו עובדים על קידום הפתרון.

 

לפני מספר ימים בעיתון "דה מרקר" פורסמה כתבה שהאוצר מקים וועדה מיוחדת שאחת מהמלצותיה היא שחברות פרטיות, המנהלות כספי ציבור, יפרסמו מאזן. לפני חודשיים, אנו דרשנו מהגברת ג'ולי עוז שלא לתת רישיון לבית דיור מוגן כל עוד הבית אינו מפרסם מאזן – אנו מבקשים שקיפות בכדי שנדע באילו נכסים הושקעו כספי פיקדונות הדיירים. פיקדונות אלה מסתכמים בכ-12 מיליארד שקל, שהם כאמור כספי ציבור. בדרישה זו, קרי קביעת מתווה הדרך לשמירת כספי ציבור – היינו, ציבור הדיירים בדיור המוגן – הקדמנו את משרד האוצר למעשה. נקווה שפנייתנו לגב' ג'ולי עוז עוד תיענה וגם חברות דיור מוגן שנמצאות בידי חברות פרטיות, יפרסמו מאזן ובו מידע על הדרך בה הושקעו כספי הפיקדונות של הדיירים.

 

מורי סיון: דיווח על ביקור השר אורי אורבך מהמשרד לאזרחים ותיקים ב"פאלאס". השתתפו דיירי הבית וכן נציגים מבתים אחרים החברים בעמותה. יו"ר וועד הדיירים, גב' נינה יפה, ניהלה את שיח השאלות והתשובות עם השר. 

 

ה. מורי מציג את גב' שרה זילברשטיין-היפש, הממונה על פניות הציבור במשרד לאזרחים ותיקים

הטיפול בבתי אבות ובבתי דיור מוגן מוכר כבר משנות ה-2000.  הטיפול בהם מתחלק בין

 

                                                            – 8 –

 

שלושה משרדים:

  1. משרד הבריאות המתמקד בנושא המחלקות הסיעודיות,
  2. משרד הרווחה המתמקד בנושא העוני,
  3. משרד הקליטה המתמקד בטיפול בעולים חדשים. 

לאחרונה הוקם פרויקט בו סטודנטים גרים ליד קשישים או נותנים עזרה לאנשים עם מוגבלויות. מסיבה כלשהי, התקשורת לא הציגה פרויקט זה בפני הציבור. הגישה בהרבה מקרים היא שאם מדובר באדם זקן, אפשר ל"סדר אותו". בשל בעיות בירוקרטיות, בהרבה מקרים ציבור הקשישים אינם מקבלים את זכויותיהם המלאות על פי דין, למשל בביטוח לאומי.

יש להדגיש כי הציבור בבתי הדיור המוגן הינו ציבור חזק אשר דואג לזכויותיו- דוגמא מובהקת היא תהליך חקיקת חוק הדיור המוגן.

 

ו. דיווח על נושאים משפטיים – עו"ד זאב וייס

עו"ד זאב וייס מברך את עו"ד דנה מליחי-חקמון על הולדת בתה ומציג את הדר אייזמן ממשרדו שתטפל גם היא בנושא הדיור המוגן ופעילות העמותה.

 

כפי שציין צבי בתחילת האסיפה, פעולותיה המשפטיות של העמותה, בין היתר, הינן בנושאים המטרידים חברים בעמותה – אנו משתתפים בישיבות הנהלה בה העבודה מתוכננת ומתבצעת, דנים בנושאים העולים מוועדי הבתים ואנו מספקים גם חוות דעת משפטיות להנהלה, אשר מעבירה את המלצותיה לוועדי הבתים ולדיירים בהתאם. כמו כן, אנו מסייעים לדיאלוג בין וועד הדיירים לבין הנהלת הבית ולאחר אישור הוועד מציגים להנהלה את הדרישות הצודקות. רק לאחר שכלו כל הקיצים, העמותה מטילה עלינו לפנות לבית משפט, יהיה זה בית משפט לחוזים אחידים או בית משפט רגיל, ולרוב, אנו לא תובעים בית בודד, אלא הנהלות של מספר בתים. לפיכך, לא פעם מתמודדת העמותה מול 30-40 עורכי דין, מהמשרדים המובילים בישראל, המייצגים את בתי הדיור המוגן השונים, אשר להם תקציבים בלתי מוגבלים.

 

עד היום, ברוב תביעותיה זכתה העמותה (על אף הקושי לתקוף חוזים עליהם חתמו הדיירים). אינני טוען כי היא זכתה בכולן, אך ניתן לומר כי בד"כ היו השופטים קשובים לעמותה והבינו את עמדת הדיירים. מאידך יש לציין כי ישנם שופטים הנצמדים לאות הכתובה ואינם נותנים יד לשינוי החוזים עליהם חתמו הדיירים (שלטענת הדיירים כוללים תנאים מקפחים). 

 

                                                            – 9 –

הנושאים שאנו מטפלים בהם הינם כדלקמן:

 

  1.  העלאת דמי האחזקה מעבר למדד בשיעור קבוע

העמותה החליטה עוד בשנים עברו לטפל בבעיה של העלאות דמי אחזקה מעבר למדד, אשר נעשו ללא בקרה כלשהי. העמותה מכירה בזכותם של הבתים להעלאות את דמי האחזקה מעבר למדד, אך עמדתה היא שההעלאות יהיו רק כאלו שאינן בשליטת הבית (כגון שינוי בתעריפי חשמל ומים)ויבדקו על ידי גורם אובייקטיבי או על ידי שני רואי חשבון (אחד של הדיירים ואחד של הבית).

 

לטובת מי שלא כיהן בוועד בזמנו, נזכיר שבשנת 2008 חלק מבתי הדיור המוגן חתמו עם העמותה על הסדר גישור, לפיו גורם אובייקטיבי יקבע האם יש הצדקה להעלאה והן את גובהה.

 

בנוסף, בחודש יוני 2011, זכו 113 דיירי אחוזת פולג בערעור שהגישה העמותה  עבורם באותו עניין ובית המשפט המחוזי קבע שם לראשונה, כי גם העלאת דמי אחזקה בשיעור קבוע הוא מקפח ועושק והמנגנון הנכון לבדיקה הוא המנגנון האובייקטיבי.

 

לאחר מכן חוקק (גם כן ביוזמת ופעילות ענפה של העמותה כפי שצבי ציין) ונכנס לתוקף בדצמבר 2012 חוק הדיור המוגן, התשע"ב-2012 ובו סעיף 26 (א)(2) הקובע, כי בית דיור מוגן לא יכול להעלות את דמי האחזקה באחוז קבוע, אלא לפי עלויות התפעול של הבית ולא יותר מהתקרה הקבועה בהסכם.

                                                   

העמותה קוראת את פסק הדין יחד עם החוק ועמדתה היא כי מעתה, כל העלאה חייבת להיעשות רק על ידי גורם אובייקטיבי, ושינוי בעלויות התפעול מותר רק לגבי עלויות שאינן בשליטת הבית.

 

לכן, ביוני 2012 (26.6.12) נשלחו לבתי הדיור המוגן שיש בהסכמים שלהם אפשרות העלאה באחוז קבוע מכתב דרישה לשנות זאת. מאחר והם לא הסכימו, העמותה הגישה  בינואר 2013 (2.1.2013) תביעה בעניין נגד 25 בתי דיור מוגן בהם לא קיים בחוזה עם הדייר מנגנון אובייקטיבי לבחינת האפשרות להעלאת דמי אחזקה. כל הצדדים הגישו את הסיכומים שלהם (העמותה ביום 1.12.2013, שאר הבתים ביום 1.1.2014) ואנו ממתינים בימים אלו ממש לפסק דין.  בשבוע שעבר הגשנו בשם העמותה בקשה להחשת מתן פסק הדין וצבי כאמור הקריא את החלטת השופטת.

 

                                                            – 10 –

 

מן הראוי להזכיר כי עוד קודם מתן פסק הדין שלושה בתים נוספים חתמו על הסכם עם העמותה לבדיקה אובייקטיבית ונמחקו מהתביעה: בית טובי העיר, גני שרונים ונוף המושבה.

 

  1. רישום הערת אזהרה 

רישום הערת האזהרה הינו אחד ההליכים הבאים להגן על כספו של הדייר, יחד עם כלים נוספים הנותנים בטוחה טובה, ללא ערבות בנקאית שהיא גבוהה מאוד. החתימה נעשית בפיקוחו של עורך הדין של הדייר, אשר אינו מאפשר לבית לרשום ולמחוק את הערת האזהרה כרצונו. ראוי להדגיש כי עמדת וועד הדיירים מול הנהלת הבית היא קריטית ואין להשאיר מלחמה זו לעמותה. במקרה שלנו, הערת האזהרה מגנה על זכות המגורים של הדייר (שזכתה להיכתב גם בחוק הדיור המוגן) ובעקיפין על זכותו וזכות יורשיו לקבלת יתרת הפיקדון בסיום ההסכם, מאחר וההערה מונעת רישום משכנתא נוספת על ידי בעל  המקרקעין. זכותם של דיירי הדיור המוגן לרשום הערת אזהרה וחשיבותה הוכרו על ידי הממונה הארצית על כל לשכות רישום המקרקעין ועל ידי בתי המשפט בישראל.

 

רשמנו הערות אזהרה למרבית הדיירים בבתי הדיור המוגן השונים. באשר לבתי הדיור המוגן שטרם נרשמו – הגענו עם חלקם להסכמת רישום במשותף עם עורך דין של הבית ושל הדייר ויש פיקוח על הרישום וגם על מחיקת הרישום בעת הצורך. על פי מנגנון משותף שניסחנו ואותו מקדמת העמותה וועדי דיירים בבתים שונים בארץ, ההערה תמחק רק לאחר שעורך דין מטעם הדייר יקבל מסמכים מהבית המוכיחים שההסכם הסתיים (כלומר הדייר עזב את הבית (מכל סיבה שהיא) וקיבל (הוא ו/או יורשיו) את יתרת הפיקדון). כמו כן, ישנם בתים שעדיין לא קיבלו את עמדתנו. בעניין זה ובעניין אפשרות רישום משכנתא לאחר הערת אזהרה וביצוע עסקאות בקרקע, הוגשה תביעת דיירים בסיוע העמותה נגד נורדיה אשר בה דיון הוכחות התקיים כבר (ביום 18.11.2013) ואנו ממתינים להגשת הסיכומים של נורדיה (עד ליום 15.01.2014) ולאחר מכן יינתן פסק דין ולא יתקיימו דיונים נוספים.

 

  1. מטפל אישי

בתחילת האסיפה צבי פירט את התביעה שהוגשה בנושא זה כנגד 39 בתי דיור מוגן. כאמור, רשת בית בלב הגישה ערעור בעניין לבית המשפט העליון בנושא של דיירים שבחוזיהם לא מופיע סכום מוסכם עם הבית הקובע שעל הדייר לשלם בגין העסקת מטפל

                                                            – 11 –

אישי. בית בלב והעמותה באמצעותנו הגישו סיכומי דיון בבית המשפט העליון נקבע ליום 3.11.2014. בית המשפט העליון קבע:

  1. לאחר שהסברנו למערערת כי זו עמדתנו, היא חזרה בה מהערעור. לא יהיה צו להוצאות".

במהלך הדיון הבהיר ביהמ"ש העליון לב"כ "בית בלב" כי לכל בית יש את הזכות ולא החובה לגבות סכומים בגין הלנת מטפל אישי וכי לכל דייר עומדת הזכות לערער על אותו סכום שמבקש הבית לגבות. בעוד שהבתים דרשו שביהמ"ש העליון יקבע סכום מסוים שעל כל דייר לשלם, פרקליטות המדינה עמדה לצידה של העמותה והבהירה שעל פי חוק החוזים האחידים, בכל הנוגע לעניין התמורה, יש לנהל מו"מ פרטני עם כל דייר בעל חוזה "שותק" לגבי מה אותו סכום סביר (שקיפות – ס' 26ג' לחוק הדיור המוגן).

יוצא איפוא שדרך המלך היא  שהוועדים יגיעו להסכמה עם בתי הדיור המוגן בנושא זה, שכן כל בית קובע לעצמו תעריף וחלק מהדיירים חתמו על התחייבות לתעריף שנקבע. בהסכם עם הבית כאמור, העמותה הזמינה עבודה של כלכלן אשר המליץ מה הם התעריפים הסבירים, אך המלצות אלה אינן מחייבות את הבתים. התברר לעמותה כי בדיאלוג בין וועד הדיירים או דייר בודד עם הנהלת הבית, הבית אינו משתף פעולה. לכן, העמותה הטילה עלינו לבחון ולהמליץ בפניה אפשרות של הגשת תביעה ייצוגית כדי שייקבע מה הם האלמנטים שמכתיבים  תעריף סביר של הלנת מטפל אישי בבית וכמה מותר לבית לגבות עבור המטפל.  עד כה הבתים דורשים, לדעת העמותה והדיירים, סכומים לא סבירים וזאת במקרים רבים מכוח התחייבותם של הדיירים שחתמו בחוזים עם הבית על הסכמתם לשלם סכומים אלו. העמותה הטילה עלינו לבחון גם תביעה כספית להחזר סכומים עודפים ששילמו הדיירים, אם אומנם ייקבע שהסכום הסביר נמוך מזה שעליו התחייב הדייר.

           

גבירותיי ורבותיי, חוק הדיור המוגן נותן כוח רב לוועדים, אמנם וועד לא יכול לקבוע חיובים או להגיש תביעות, אך לדעת העמותה, על כל וועד לקחת יוזמה ולעשות שימוש בכוח שהוענק לו על פי חוק.

                                       

           

                                                            – 12 –

  1. רשם העמותות

העמותה כאמור הינה בפיקוח רשם העמותות. לאחרונה, תקנון העמותה עבר ביקורת ע"י הרשם ונדרשנו לשינויים בתקנון – זהו ביטוח לעובדה שהנציגים של הדיירים, אשר באים לאסיפה, הם נציגי וועדי הדיירים שנבחרו בבחירות דמוקרטיות. להלן הסעיף שיתווסף לתקנון (ייווסף וירשם כסעיף 6.3):

"קיום אסיפה כללית של העמותה תתנהל בנוכחות נציגי ועדי הדיירים ולא כלל הדיירים. נציגים אלו הינם נציגי ועדי הדיירים בבתי הדיור המוגן השונים אשר נבחרו ככלל בבחירות דמוקרטיות על פי רוב הדיירים הנוכחים באסיפת הדיירים הכללית של אותו בית), ובהתאם לחוק הדיור המוגן ותקנותיו, ככל שיותקנו".

אני מודה לכם על ההקשבה.

ז. הערות מהנציגים

יורם אלרון-עד 120 רמת החייל: אורח לא יכול לייצג את עצמו או את הבית.

ברוך הרשברג-בית אילדן: האם רק באסיפה כללית של הדיירים אפשר לבחור חברי וועד?

צבי: ישנם שלושה סוגי הצבעה: בהרמת יד – הצבעה שמית – פתק בקלפי.

 

ח. אישור השינוי שהוקרא בתקנון העמותה

הצבעה: 33 הנציגים הצביעו בפה מלא בעד התיקון לתקנון העמותה והתיקון התקבל.

 

ט. מהנעשה בכנסת – תיקון סעיף 27 – זכריה רייך – פרילוג

באסיפה האחרונה דיווחתי שהצעת החוק  של חה"כ אלעזר שטרן ודוד אזולאי וכן 21 ח"כים מהקואליציה ומהאופוזיציה הצטרפו להצעת החוק להבטחת פיקדונות הדיירים והיא הונחה על שולחן הכנסת. או אז, נתבקש חה"כ שטרן להמתין עם קידום הצעת החוק לאפשרות של הגשת הצעת חוק ממשלתית מטעם משרד המשפטים ומשרד הרווחה. לאחר תקופת המתנה לא קצרה, החלטנו להתקדם עם הגשת הצ"ח הפרטית של חה"כ שטרן כדי לדרבן את הממשלה לפעולה. לשמחתנו, המהלך הצליח, והגענו להסכמות עם משרד המשפטים ומשרד הרווחה לגבי קידום הצ"ח.

 

הצ"ח הוגשה לוועדת שרים לענייני חקיקה, הוועדה הקובעת את עמדת הממשלה כלפי כל הצ"ח, והיא קיבלה את תמיכת הממשלה בהתאם לסיכומים בין חה"כ שטרן לבין משרדי הממשלה. הסיכומים כללו, בין היתר, החלפת הנוסח של הצ"ח בנוסח חלופי אשר יחייב    

 

                                                            – 13 –

 

בטוחות פיננסיות. הצ"ח עברה קריאה טרומית במליאת הכנסת והועברה להכנה לקריאה ראשונה בוועדת עבודה, רווחה ובריאות. בשלב זה, כל הגורמים המעורים בעניין ישבו על המדוכה וגיבשו נוסח חלופי לפי מספר קריטריונים, כגון בטוחות פיננסיות והשתת העלויות עבור דיירים קיימים על הבתים ועוד.

 

לקראת הגיבוש הסופי המוסכם על כל הצדדים, פוזרה הכנסת. פיזור הכנסת אכן מעכב את ההתקדמות של הצ"ח, אולם יש עדיין התקדמות. עם כינוס המושב הבא של הכנסת החדשה לאחר הבחירות הכלליות, נוכל להמשיך עם הנוסח האחרון שגובש והוסכם על הצדדים, ולא

נצטרך לעבור שוב את כל המשא ומתן הארוך. אנחנו כבר מכינים את הקרקע כדי שנוכל

לפעול מיד עם כניסת הכנסת החדשה לפעולה בלי להתמהמה ובלי ולהתעכב.                 

 

נקודה נוספת – הועלתה סוגיית התיקון לחוק חוזים אחידים המאפשר אכיפה של פסקי דין של בתי דין לחוזים אחידים. לצערנו, מסיבות שאינן קשורות לדיור מוגן (אלא לתחומי הבנקאות והביטוח), החוק אינו חל למפרע בכלל, ולכן אפשרות האכיפה במתן צו רק תהיה מכאן ולהבא לגבי חוזים שייכרתו, ואין תחולה על חוזים שנכרתו בעבר.

 

י. דו"ח וועדת הביקורת לשנים 2014-2015 

אברהם רוזנשטרייך – יו"ר וועדת הביקורת הציג את הדו"ח הכספי אשר נשלח בעוד מועד לכל הנציגים.

 

הצבעה על דו"ח הביקורת לשנת 2014-2015: 32 בעד, 1 נמנע, אין מתנגדים.

דו"ח הביקורת לשנת 2014-2015 אושר ברוב קולות.

 

י"א. אישור התקציב לשנת 2015  

רו"ח עופר בק הציג את התיקונים לתקציב 2014 והצפי לשנת 2015.

 

הצבעה על אישור התיקון לתקציב 2014: 32 בעד אישור, 1 נמנע, אין מתנגדים.

התיקון לתקציב 2014 אושר ברוב קולות.

 

הצבעה על אישור התקציב לשנת 2015: 32 בעד, 1 נמנע, אין מתנגדים.

התקציב לשנת 2015 אושר ברוב קולות.

 

י"ב. נושא גביית דמי חבר לעמותה

צבי אלדרוטי מציג את דרישת העמותה להעלות את דמי החבר ב-2 ₪ ל-7 ₪.

                                                            – 14 –

 

צבי:  אם נגבה את הכספים הללו, נוכל לבצע את אותן הפעולות שהוזכרו – בעיות גביית הארנונה דרך דמי האחזקה החודשיים.  הכוונה היא לתבוע 10 בתים שמצבם קשה, בעלות של 15,000 ₪ לכל בית. ישנם בתים שיש להם הסכמים עם הרשות המקומית ודיירים אינם מקבלים את ההנחות להם הם זכאים. בעיה נוספת היא חיובים עבור שטחים ציבוריים, זכיינים שמשתמשים בשטחי הבית, גורמי חוץ, וכד'.

 

י"ג. דברים מפי באי האסיפה

יהודית ויינר – מגדלי הים התיכון-נורדיה: אני רוצה לדבר על בעיית הארנונה – דיירים אינם מקבלים את ההנחות להם זכאים. כמו כן, בתקנון העמותה אין התייחסות לגבי דייר שאינו משלם מיסים לוועד הדיירים. האם ניתן להטיל עליו סנקציות? האם ישנם מקרים דומים בבתים אחרים?

מורי: יש למצוא פתרון בתקנון לגבי סרבני תשלום מיסים לוועד. הכול תלוי בוועדים לעמותה, אין אפשרות לכפות את התשלום.

 

יוסף ארדיטי – פרוטיאה בהר:  מבקש לדעת מתי יתווספו התקנות ומתי חוק הדיור המוגן ייכנס לתוקף?  מבקש לקבל עותק לא רשמי של התקנות.

מורי: כאשר נקבל את טיוטת נוסח התקנות, נשלח לכל הנציגים.

                                                 

נעמי בן מאיר-אחוזת נווה חוף: האם דו"ח הכלכלן יגאל גל מחייב את הבית ? מהו סכום סביר לפי פסק הדין ? מה לגבי סעיף בחוק בנושא השגחה רפואית 24/7 ? הפרוטוקולים שאנו מקבלים עוסקים בתביעות משפטיות והתוצאות לוקחות שנים.

מורי: דו"ח יגאל גל אינו מחייב את הבתים ולא יכולים לכפות להגיע לפשרה, אבל הועד יכול להשתמש בדו"ח במו"מ מול ההנהלה. לגבי הנושא הרפואי, הפשרות אינן תמיד לשביעות רצוננו, נמתין לראות מה ייקבע בתקנות. אנו ארגון צרכנים ובתור ארגון שכזה, אנו מגישים תביעות על מנת לשמור על זכויות הדיירים.

 

אהוד לבנה – אחוזת בית הכרם:  באשר לסעיף 27 ביטחונות – הפיקדונות של הדיירים הוא כסף של היורשים, מה קורה בעת קריסת בית ? תוך כמה זמן בית יכול לממש את הביטחונות ? כמו כן, רישום הערת אזהרה ע"י עורך דין של הבית ועורך דין של הדייר – האם זה נותן בטחון ?

מורי: תשובות לשאלות אלה נתנו למעשה ע"י עורכי הדין ותוכלו לפנות אליהם שוב, לקבלת הבהרות.

                   

 

                                                            – 15 –

 

ברוך הרשברג-בית אילדן:  מדווח על ביקור של לאה שץ-סופר בבית ושביעות רצון הדיירים מדברי ההסבר. מי קובע מהו תשלום סביר עבור הלנת מטפל אישי ?

עו"ד זאב וייס: כל דייר עומד בפני עצמו. בפני חברי וועד הדיירים והעמותה עומדים מגוון אפשרויות ויש לקבל החלטה אישית. הבית עושה שימוש לרעה בהוראות קבע – דיירים רשאים לבטל תשלומים שאינם מאושרים על ידי הדייר. למעשה, הבית קובע מהו תשלום סביר. בפני דייר בודד עומדת האפשרות להגיש תביעה בבית דין לתביעות קטנות או בבית משפט רגיל. אפשרות שלישית היא, מתוך היכרות עם מצוקת הדיירים, התבקשנו להכין תביעה ייצוגית בנושא. טיוטה תוגש להנהלת העמותה בקרוב.

 

גדעון לב – בית בלב: הנהלת בית בלב ערערה לבית המשפט העליון בנושא תשלום עבור הלנת מטפל אישי. בית המשפט העליון הוריד את התביעה כיוון שהוחלפו הבעלים ונשארה הפסיקה מיום 20.11.14.  למעשה ישנם תשלומים שונים בין הדיירים והדבר יוצר מצב לא נעים. יש סימנים שהנהלת הבית יעדיפו דיירים חדשים עם מטפל צמוד, שכן אותה דירה מכניסה לבית עוד 900 ₪ לחודש. לדעתי, פסה"ד הוא כישלון חרוץ וכדאי לחשוב איך לתקן אותו.

מורי: כאמור, העמותה מתכוונת להגיש תביעה ייצוגית בנושא.

 

נעמי תומר-פרוטיאה בכפר: תקן במחלקות סיעודיות – מה קורה בהם, הכשרה של הצוות, מספר אנשי צוות לטיפול בכמה דיירים.  מה קורה עם דיירים עצמאיים הזקוקים לעזרה ? האם קיימת התייחסות למצבת כוח אדם?                                                      

גב' שרה זילברשטיין-היפש: באשר לנושא הסיעודי, יש להקים צוות של אנשי מקצוע שיכלול עובדים סוציאליים – נציגים ממשרד הבריאות ומשרד הרווחה ולהגיש המלצות. הנושא הסיעודי הוא הפחד של כולנו.

 

עוד" זאב וייס: אבקש להדגיש – תביעה ייצוגית תוגש בשבועות הקרובים. המטרה היא להגיע למגוון הכי רחב של הבתים וזה יהיה תקדימי, נבחר רשתות ובתים שבהם התשלום החודשי הנדרש הוא גבוה.

 

שושנה שדמי – נאות אביבים (משען):  נושא הבריאות.  בחוק לא כתוב בדיוק על מי מוטלת האחריות לבריאות הדיירים.  על האחות ? על הרופאים שמגיעים למספר שעות ?

צבי: טיפול 24/7 יעלה עד 100,000 ש"ח לחודש והנהלות הבתים יעלו את דמי האחזקה החודשיים.  האחריות היא של כל קופ"ח וזאת לפי חוק בריאות.  צריכה להיות התייחסות אחראית של כל אחת מקופות החולים למרפאה המקומית. בקופ"ח כללית מקוים לקבל את

 

                                                            -16-

תכנית ה"קליקס" המשופרת בקרוב. בבתים חייבים להחזיק אחות/פרמדיק 24/7, בבתים שיש מתקנים סיעודיים נעזרים בצוות הרפואי שלהם.

שלמה כוכבי ישלח שאלון לכל הבתים בהם יפרטו את מערכת הבריאות בכל בית.                               

אברהם שמואלי – בית בכפר-גדרה: במקרה של זוג אשר שילם דמי אחזקה, אחד מבני הזוג

הלך לעולמו ובעבור מטפל אישי דורשים תשלום עבור אדם נוסף, למרות שיש רק שני אנשים באותו בית/דירה.  נשלח מכתב למבקר המדינה אשר דחה את הפניה בטענה שהנושא "לא שייך למשרדו". כמו כן, כאשר הדירה מוחזרת להנהלה, דורשים 3,000$ כדי להחזיר את הדירה לקדמותה.  הודענו לכל הדיירים, לפני שמחזירים דירה יש לצבוע את הדירה.

 

בתיה יעקובי – עד 120 – ראשל"צ: עד עכשיו היו במרפאה שתי אחיות בכל משמרת ולפני כחודשיים הורידו את המשמרת לאחות אחת בלבד וזאת הרעת תנאים לגבי הדיירים.  מה לעשות? האם זה חוקי ? בנוסף, גם בבית שלנו כזוג משלמים אותו הדבר וכאשר נשאר דייר אחד ומוסיפים מטפלת אישית מוסיפים תשלום. שאלה נוספת קשרה לאנשים בסיעודי – האם עליהם לשלם דמי וועד ומיסים לעמותה ?

מורי: יש לפנות למשרד וייס/פורת בנושא. לגבי דיירים במח' סיעודית, הם אינם חברים  בעמותה, לא  גובים מהם דמי חבר והם נהנים, חלקית, מהמטריה ומההגנה של העמותה. חלק מהנושאים שהעלו נציגי הוועדים באסיפה, יידונו בהנהלת העמותה ויקבלו ביטוי בפרוטוקולים שישלחו אליהם.                           

צבי אלדרוטי: מודה לכל נציגי וועדי הדיירים על השתתפותם באסיפה הכללית השנתית.

האסיפה ננעלה.

 

צבי אלדרוטי,                                                    מורי סיון,

יו"ר העמותה                                                    יו"ר האסיפה

רשמה: רותי גורלי, מזכירת ההנהלה

להזכירכם:  טלפון מוקד: 058-401-9338

אתר העמותהwww.isra-senior-res.org.il

נספח לפרוטוקול האסיפה כללית החצי-שנתית של עמותת דיירי הדיור המוגן בישראל אשר התקיימה ביום ראשון, 28 בדצמבר 2014 בבית "פרוטיאה בכפר" בצומת דרור

 

ו. דיווח על נושאים משפטיים – עו"ד זאב וייס

יצוין כי מאז מועד האסיפה, ביום 30.12.14, נתן בית הדין לחוזים אחידים פסק דין בנושא העלאת דמי האחזקה. בית הדין קיבל חלק מטענות העמותה לגבי קיפוח בסעיפים הדנים בהעלאה, לרבות שהדיירים צריכים ליהנות גם מירידה במדד (ולא רק להיות מחויבים כאשר הוא עולה). מאידך, דחה בית הדין את בקשת העמותה למינוי גורם אובייקטיבי שיבחון את הצורך בהעלאה, התיר לבתי הדיור המוגן להשתמש לצורך החישוב ברו"ח מטעמו, אולם – קבע כי הליך הבדיקה ופירוט המרכיבים המצדיקים העלאה צריכים להיות שקופים בפני הדייר ונציגיו כדי לאפשר להם לחלוק על החלטת הבית (או רוה"ח מטעמו) בפני הממונה בחוק הדיור המוגן או בבית המשפט.